NS verlengt volgend jaar IC Direct treinen

NS gaat vanaf januari de Intercity Direct verlengen van zes naar zeven rijtuigen. Dit komt bovenop de verlenging van de IC Brussel en de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur. Hiermee hoop de NS de reizigers het hoofd te bieden vanwege het stijgende aantal reizigers.

Vanaf januari wordt deze operatie uitgevoerd zodra de nieuwe dienstregeling van kracht is. Zodra de verlenging is afgerond rijden er per richting 33 tot 35 rijtuigen per uur op de hogesnelheids-lijn tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Thalys en Eurostar). Momenteel zijn dat er 24. De capaciteit groeit daarmee binnen een jaar met zo’n 35%, waarmee dit de snelstgroeiende spoorlijn van Nederland is.

Het aantal reizigers op deze drukke lijn steeg afgelopen jaar met 25%, waar 10% werd verwacht. Om de hinder van spitsdrukte tegen te gaan, voerde NS recent een tijdelijke korting buiten de spits in. Hoewel de spits hiermee minder druk wordt, biedt dat uiteindelijk onvoldoende soelaas. Om te voorkomen dat de populaire lijn aan zijn succes ten onder gaat, heeft NS nu dus besloten tot een spoedverlenging van alle Intercity Direct treinen. "Hoewel het ook dan druk kan blijven in de spits, verwachten we hiermee de grootste spitshinder te kunnen voorkomen", zegt NS woordvoerder Erik Kroeze.

Op de hogesnelheidslijn rijden speciale treinen in een vaste samenstelling. Daarom kunnen deze niet eenvoudig verlengd worden, zoals bij reguliere treinen. Ze moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer "opgeknipt" worden, om er zo een rijtuig tussen te kunnen plaatsen. Tevens moeten er enkele technische aanpassingen aan het rijtuig worden gedaan.

Slimmer materieelinzet

De treinen kunnen verlengd worden doordat NS het materieel slimmer gaat inzetten. De Intercity Direct start nu altijd op het emplacement van Amsterdam Watergraafsmeer, en rijdt vervolgens zonder reizigers naar Amsterdam Centraal. In de toekomst gaan de treinen niet meer doorrijden van en naar opstelterrein Watergraafsmeer. “We gaan het onderhoud anders plannen waardoor de trein op Amsterdam Centraal onder de kap kan keren”, legt NS woordvoerder Erik Kroeze uit tegenover Treinreiziger.

Inmiddels is de NS al bezig met het verlengen van de IC Brussel van 6 naar 7 rijtuigen. Dit proces is nu bijna voltooid.

Foto: Rob Dammers
Foto: Rob Dammers