Gesteldheid bodem Kamperlijntje blijkt ernstiger dan verwacht

De bodem onder het Kamperlijnje tussen Zwolle en Kampen blijkt nog zwakker te zijn dan gedacht. Dat blijkt uit de eerste resultaten die uit een onderzoek van ProRail zijn gebleken. Vanwege de slappe bodem kunnen de treinen van Keolis enkel met 100 kilometer per uur over het traject rijden terwijl het spoor geschikt is voor hogere snelheid.

De bedoeling is dat er eind april een oplossing moet komen, is de afspraak met de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen. Bij de verbetering vorig jaar zou er onvoldoende gekeken zijn naar de gesteldheid van de bodem, waardoor er uit veiligheidsoverwegingen nu enkel met beperkte snelheid gereden mag worden. Hierdoor is een stop op het station van Zwolle Stadshagen niet gemakkelijk in te plannen zolang de trein niet met 140 kilometer per uur mag rijden. Op de stations van kampen en Zwolle zou hierdoor al een te krappe keertijd zijn.

Tijdelijke oplossing

ProRail en Keolis zijn momenteel bezig met de realisatie van een tijdelijke oplossing om Zwolle Stadshagen toch binnen afzienbare tijd te openen. Hierbij worden er 's nachts testritten gehouden met zowel enkele als dubbel uitgevoerde treinstellen. Tijdens de ritten wordt nauwkeurig gekeken wat de gevolgen zijn voor de dienstregeling. Ook wordt er onderzocht of het nuttig zou zijn om met extra machinisten te laten rijden. Hiermee zou de trein uiteindelijk sneller kunnen keren.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb