Amerikaanse diesellocomotief binnenkort op weg naar Goes

De stichting Stoomtrein Goes-Borsele is binnenkort weer een mooi historisch pronkstuk rijker. Als het aan de stichting ligt zal er op termijn weer een locomotief uit de serie NS 2000 weer op het spoor gaan rijden. De locomotieven stammen uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog, maar tijdens een zoektocht bleek er in Amerika nog een uit de serie te staan. 

De Amerikaanse diesellocomotief wordt naar Goes getransporteerd, naar het museumterrein van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). Het gaat om een locomotief die eerder dit jaar al door de SGB werd verworven in de VS, maar die nog op een transportmogelijkheid stond te wachten. Het zeetransport wordt namelijk gesponsord door Spliethoff, die nu een schip beschikbaar heeft in de haven van Milwaukee. De locomotief wordt eerst met een dieplader vanuit Mason City, Iowa, naar de haven gebracht, vanwaar zij donderdag 19 oktober op het schip geladen wordt. De locomotief wordt begin week 45 verwacht in de haven van Antwerpen.

Oorlogslocomotief in NS-dienst

De locomotief stamt uit een serie die in de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd voor het Amerikaanse leger. Het leger nam vele locomotieven mee naar Europa om materialen en troepen te kunnen transporteren. Na de oorlog werden de machines overbodig. 20 exemplaren werden door de Nederlandse Spoorwegen gekocht. Het spoorwegbedrijf had zwaar te lijden gehad van de oorlog en kon de locs goed gebruiken. Ze deden dienst voor allerlei treinen, maar zijn vooral bekend van de olietreinen die van Schoonebeek naar Rotterdam reden. Tussen 1958 en 1960 werden alle locs, bekend als de serie NS 2000, buiten dienst gesteld en gesloopt.

Zoektocht en crowdfunding

Door de sloop is de serie NS 2000 niet aanwezig in de collecties van de Nederlandse railmusea. Er zijn echter meer locomotieven van dit type gebouwd en de SGB besloot elders op de wereld op zoek te gaan naar zo’n locomotief. Deze werd gevonden bij de Lehigh Cement Company, een cementfabriek in Mason City, Iowa. Deze locomotief was na de oorlog teruggebracht naar de VS en uiteindelijk als rangeerlocomotief bij deze fabriek terecht gekomen, waar de loc tot 2010 werd gebruikt. Het bedrijf besloot de machine aan de SGB te schenken. Dankzij een legaat en een crowdfunding is de SGB in staat om ook de overige kosten die gepaard gaan met de verwerving af te dekken.

De locomotief zal, eenmaal terug in Nederland, optisch gerestaureerd worden en een NS-outfit krijgen. De wens is dat de loc uiteindelijk ook weer rijvaardig wordt. Hiermee dicht de SGB een belangrijk gat in de historische collectie treinen in Nederland.