Startsein verbouwing onderhoudsbedrijf Leidschendam

Op dinsdag 18 juli is de laatste paal de grond geboord bij onderhoudsbedrijf Leidschendam. Hiermee kan er worden begonnen met de grote verbouwing van het onderhoudsbedrijf. Deze zal een stuk langer worden en tevens geschikter voor het onderhoud aan de Nieuwe Sprinter Generatie.

Leo van Dongen, Directeur NS Techniek en Evert Lemmen, Directeur Strukton Worksphere, gaven met het boren van de laatste paal in de grond het startsein voor de verbouwing van het onderhoudsbedrijf. In het voorjaar van 2018 moet deze verbouwing voltooid zijn, zodat de nieuwe Sprintertrein tijdens de testperiode al plaats kan nemen in de onderhoudshal.

Capaciteitsgebrek

Het onderhoudsbedrijf in Leidschendam heeft nu niet genoeg capaciteit en ruimte om het onderhoud aan de nieuwe sprinters te kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn in de nieuwe sprinters de technische systemen niet meer onder de trein, maar grotendeels op het dak geplaatst, waardoor de monteurs straks veel op het dak moeten werken. Daarom maakt Strukton de hal aan de linkerzijde van het gebouw langer en hoger. De sporen in hal A worden vernieuwd en verlengd van 82 meter tot 175 meter met werkbordessen op hoogte. Hierdoor kunnen de monteurs straks maximaal twee vierwagenstellen op één spoor gelijktijdig behandelen.

Onderhoudswerk gaat gewoon door

Strukton won de aanbesteding met de Best Value Aanpak. Met deze aanpak kijkt NS niet alleen naar de prijs, maar legt ook een zwaar accent op de kwaliteit. “We zochten een aannemer die niet alleen goede kwaliteit levert, maar ook meedenkt welke oplossing de beste is voor de verbouwing”, vertelt Leo van Dongen, directeur NS Techniek. “Deze verbouwing is een uitdaging voor Strukton, want het onderhoud aan de treinen moet gewoon door kunnen gaan. In de oude hal staat het aardwind, dat tijdens de verbouwing voor een lange periode in productie moet blijven. We willen dat onze monteurs zo min mogelijk last hebben van de verbouwing. Strukton kwam met het beste voorstel om dit te realiseren.”

Samen inspelen op vraagstuk

Evert Lemmen, directeur Strukton Worksphere, voegt daar aan toe; ”Het kunnen voldoen aan de veranderende vraag op het gebied van vervoerscapaciteit vraagt om nieuwe voortschrijdende technologie. Strukton speelt samen met haar opdrachtgevers in op dit vraagstuk. We bouwen een nieuwe moderne onderhoudshal van 175 meter lang, terwijl de onderhoudswerkzaamheden doorgaan.”

Foto: Treinenweb
De werkplaats van Leidschendam
Foto: Treinenweb

Bron: NedTrain