Nederlands bedrijf bouwt testopstelling Hyperloop

Als het aan het Nederlandse bedrijf Hardt Global Mobility ligt zal er aan het eind van dit jaar een testbuis voor de Hyperloop worden gebouwd. Met de Hyperloop kunnen reizigers in de toekomst met hoge snelheden via een capsule door een buis worden vervoerd.

Voor de test zal er een buis worden gebruikt die een doorsnede van 3,2 meter zal hebben en dertig meter lang is. Zodra de eerste testen zijn geslaagd zullen er nieuwere testen plaatsvinden met wissels in de tunnelbuizen, zoals bij een snelweg. Dit meldt oprichter Tim Houter tegen de Volkskrant.

Uiteindelijk is het plan van Hardt Global Mobility dat in de toekomst de tunnelbuizen buiten de steden boven de grond lopen, en in steden vervolgens onder de grond gaan. Hiermee zal snel forenzenvervoer mogelijk moeten worden. De vacuüm in de buizen moet eindelijk ervoor zorgen dat met een minimale weerstand hoge snelheden te halen zullen zijn. Ook zijn er technieken in ontwikkeling volgens de principes van een magneet-zweefbaan.

Investering

In februari van dit jaar werd bekend gemaakt dat zowel de NS als investeringsfonds UNIIQ een totale investering van 600.000 euro boden voor de ontwikkeling van het project. Hardt Global Mobility is ontstaan uit een studententeam van de TU Delft die meedeed aan een speciale competitie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX, en wonnen de eerste prijs met hun 'Hyperloop' concept.

De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. Eerder verklaarde een woordvoerder van de NS nog geen verwachting te hebben dat treinreizigers in het komende decennium in een Hyperloop zullen stappen, in plaats van in een normale trein.

Wereldwijd zijn er diverse andere bedrijven bezig met de ontwikkeling van de nieuwe transport-technologie. Zou zet Hyperloop Transportation een testlocatie op in Frankrijk en Hyperloop One is bezig met de ontwikkeling aan een testbuis in de woestijn van het Amerikaanse Nevada.

Het ontwerp van de Hyperloop door de TU Delft (Foto: Hyperloop; TU Delft)
Het ontwerp van de Hyperloop door de TU Delft (Foto: TU Delft)