NS investeert in start-up futuristische Hyperloop-trein

Het innovatiefonds van de NS en een Zuid-Hollands investeringsfonds steken in totaal 600.000 euro in de ontwikkeling van een 'Hyperloop', een futuristisch vervoersmiddel met capsules in een vacuümbuis. Dit zou een van transportmiddelen van de toekomst moeten zijn.

Inmiddels is er al een prototype van de Hyperloop gebouwd op de TU Delft, welke met regelmaat wordt gepresenteerd op evenementen en beurzen over de hele wereld. Een studententeam van de universiteit heeft onlangs een wedstrijd gewonnen van ruimtevaartbedrijf SpaceX met het ontwerp van de Hyperloop.

In een testbuis van maar liefst 1,2 kilometer lang is de capsule met een vaart van 90 kilometer per uur voortbewogen, in de toekomst zou dit veel sneller moet kunnen met de kracht van vacuum.

Start-up

De startup met de naam 'HARDT' wordt opgestart door een deel van het studententeam en krijgt steun van de NS en van investeringsfonds UNIIQ, dat onder meer is opgericht door de TU Delft en Unversiteit Leiden en zich richt op Zuid-Hollandse startups. De NS en UNIIQ steken allebei 300.000 euro aan startkapitaal in HARDT.

Een van de studenten, Tim Houter, captain van het universiteitsteam, wordt CEO van de startup.
Tegenover NU.nl vertelt hij dat HARDT de technologie achter de Hyperloop in vier jaar tijd wil doorontwikkelen, zodat dit futoristische vervoersmiddel in de praktijk kan worden gebracht. "Technologisch gezien kan het best wel snel gaan", zegt hij, wijzend op het prototype dat in één jaar tijd werd ontworpen en gebouwd.

NS: "Komende decennia nog geen Hyperloop"

Een woordvoerder van NS zegt niet te verwachten dat treinreizigers in het komende decennium in een Hyperloop zullen stappen, in plaats van in een normale trein. Met de eerste grote investering van het eigen innovatiefonds - dat in 2015 werd opgericht met 5 miljoen euro aan kapitaal - wil het bedrijf vooral geld steken in technische expertise.

Houter kan ook lastig inschatten wanneer er een mogelijke NS-Hyperloop zou rondrijden. "Ga je over tot een commercieel traject, dan komen er politieke en sociaal-economische aspecten bij kijken", aldus de CEO van de startup. "Maar het zou mogelijk moeten zijn om binnen nu en tien jaar het eerste ritje in de Hyperloop te kunnen maken."

Concept

Het concept achter de Hyperloop is bedacht door Elon Musk, de eigenaar van Tesla en SpaceX. Het idee is in 2012 door hem voorgesteld.. Hij schreef een wedstrijd uit om zijn concept in de praktijk te brengen.

Het transportsysteem is enigszins vergelijkbaar met buizenpost, waarbij goederen door buizen getransporteerd worden. In dit geval zullen er grote capsules door de buizen vetransporteerd worden met reizigers. Het traject Amsterdam - Rome zou bijvoorbeeld dan in twee uur kunnen worden afgelegd.

Doorontwikkeling

Het idee van Elon Musk is door de studenten doorontwikkeld zodat het systeem een rem- en stabilisatiesysteem heeft welke gebruikmaakt van permanente magneten, waardoor de capsule boven de rails zweeft.

Uiteindelijk moet de Hyperloop volgens het concept van Musk een snelheid van ruim duizend kilometer per uur kunnen bereiken.

Het ontwerp van de Hyperloop door de TU Delft (Foto: Hyperloop; TU Delft)
Het ontwerp van de Hyperloop door de TU Delft (Foto: Hyperloop; TU Delft)