[upd] NS beëindigt reisinformatie op Teletekst

De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 1 augustus geen storingen meer delen via Teletekst. Daardoor wordt het vooral voor reizigers zonder internet moeilijker om aan actuele reisinformatie te komen. Volgens NS wordt reisinformatie op Teletekst nauwelijks meer gebruikt.

De storingen worden op dit moment nog gedeeld op NOS-Teletekst pagina 751. Eerder gaven ook de pagina's 752, 753 en 754 nog treininformatie over voornamelijk internationale treinen, maar die pagina's werden eerder al gestopt. Een woordvoerder van NS durft niet te zeggen hoeveel reizigers nu nog gebruik maken van Teletekst. "Het gaat om relatief weinig reizigers. Bovendien blijkt uit cijfers van de NOS dat driekwart van de nu toch al kleine aantallen de pagina opvraagt via internet. Voor hen is de NS app een beter alternatief" zegt NS woordvoerder Martijn Kamans.

Betere reisinformatie

Met de app kan het spoorbedrijf een meer maatgesneden advies geven. Volgens NS speelt verder mee dat de reisinformatie op stations de afgelopen jaren sterk verbeterd is. "Ook op kleine stations". Al erkent de woordvoerder dat reizigers dan al wel op het station zijn. Mensen zonder internet kunnen straks alleen nog telefonisch informatie krijgen over storingen in de treindienst.

Geen internet

Uit cijfers van het CBS blijkt dat 1,2 miljoen Nederlanders in 2015 geen internet hadden. Dat is 8 procent van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder. Vooral ouderen hebben relatief vaak nog geen internet. Van de 75 plussers heeft de helft geen internet. Het CBS heeft geen cijfers hoeveel 75 plussers nog de trein nemen. In totaal nemen zo'n 9 miljoen Nederlanders wel eens de trein.

Geen instemming van Rover

Anders dan dat NS schrijft, heeft reizigersvereniging Rover niet ingestemd met het voornemen om te stoppen met reisinformatie op Teletekst. Beleidsmedewerker Tim Boric: "Wij zijn een half jaar geleden tijdens een overleg geïnformeerd dat pagina 752 met internationale informatie zou verdwijnen, daar hadden we geen problemen mee. Maar over de pagina met storingsinformatie hebben we meer informatie nodig om een standpunt te kunnen innemen." Rover heeft NS geïnformeerd dat het een misverstand is dat Rover akkoord zou zijn.

Voor beter OV

Anders dan Rover is reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV negatief over het NS plan. De organisatie wijst erop dat er geen adviesaanvraag terug te vinden is op de site van het Landelijk Overlegorgaan Consumentenorganisaties OV (locov.nl). "Wij zouden onomwonden negatief hebben geadviseerd: het besluit is om twee redenen slecht. Ten eerste wordt Teletekst, en met name de Teletekst-app vaak geraadpleegd. En ten tweede gaat er geen dag voorbij zonder grote storingen aan infrastructuur en treinen, die vele tienduizenden reizigers raken" reageert voorman Rikus Spithorst.

Update 21:23: Rover zou geen instemming gegeven hebben voor het schrappen van de informatievoorziening op Teletekst. Aanvankelijk meldde de NS per abuis het tegenovergestelde.


De NOS-teletekstpagina's waarvan de NS tot 1 augustus nog gebruik van maakt.

Bron: Treinreiziger