Deuren Belgische rijtuigen op IC Brussel vliegen tijdens rijden open

De pas, voor tijdelijk, ingezette Belgische rijtuigen in de IC Brussel zijn niet veilig. Zeker twee keer in de afgelopen weken is het gebeurd dat tijdens het rijden de deuren van de Benelux-trein zijn open gevlogen. Nederlands personeel kon niet goed omgaan met de deuren van de Belgische rijtuigen en mogen daarom voorlopig niet meer op de trein werken, meldt OV-Magazine, vakblad over openbaar vervoer.

12 van de 32 intercitytreinen tussen Amsterdam en Brussel worden sinds begin mei gereden met tijdelijke Belgische rijtuigen. Sindsdien regende het klachten bij FNV Spoor. NS heeft dinsdagavond besloten om het Nederlandse personeel voorlopig niet meer op de Belgische treinen in te zetten.

Na onderzoek van NS zelf lijkt dat de storing niet technisch van aard was, maar dat het aan de bediening lag, bevestigt NS tegenover OV-Magazine. Die bediening werkt volgens NS heel anders dan bij de Nederlandse rijtuigen. Daar is bij de instructie onvoldoende rekening mee gehouden. “De praktijk is weerbarstiger dan de opleidingssituatie”, zegt NS.

Bij FNV Spoor kwamen veel klachten van personeel binnen: "Deuren vlogen spontaan open. In tenminste twee gevallen gebeurde dat ook tijdens het rijden”, zegt Andries van den Berg van FNV Spoor. Volgens hem gaan personeel van NMBS anders met de deurproblemen om: "Belgen hebben er ook last van, maar geven die deur gewoon een schop."

Doordat er nu alleen nog maar Belgisch personeel op de treinen mag rijden, viel er woensdag tenminste een trein uit. Ook vandaag verwacht NS problemen, vooral door stakingen in België. Door de deurstoringen konden tenminste twee treinen niet rijden. IL&T gaat extra inspecties uitvoeren naar de staat van de deuren en naar de vertrekprocedure. FNV Spoor wil dat de NS-directie nog eens goed nadenkt over de inzet van de rijtuigen: "Dan rijden er misschien te weinig treinen, maar nood breekt wet."

Maatschappij voor Beter OV heeft inmiddels IL&T ingelicht over de situatie. Zij hebben hierop aangegeven dat ze de zaak hoop opnemen 'en stevige acties onderneemt'. Over een rijverbod wordt niet gesproken.

De Belgische rijtuigen rijden tijdelijk gedeeltelijk als vervanging van de huidige NS-rijtuigen. Die worden op dit moment gemoderniseerd, en tevens geschikt gemaakt voor de toekomstige inzet voor op de HSL-lijn in België.


De Belgische I6 en I10 rijtuigen die de NS tijdelijk van de Belgische Spoorwegen huurt. (Foto: NS)
 

Bron: Treinreiziger