Start grote verbouwing van treinwerkplaats in Maastricht

Vandaag is de sloop begonnen van een deel van de Maastrichtse werkplaats van NS-dochter NedTrain. Doel is om de 145-jaar oude werkplaats klaar te maken voor de toekomst en er verrijst een compleet nieuwe hal. De eerste sloopactie werd verricht door wethouder Van Grootheest, een monteur en een conducteur om te benadrukken hoe belangrijk goed onderhoud is voor het treinverkeer in ons land.

De nieuwe hal die gebouwd wordt komt op de plaats van de bestaande 145 jaar oude hal. Volgens Leo van Dongen van NS-dochter NedTrain is de komst van de nieuwe hal een belangrijke investering voor de toekomst. “De nieuwe hal is nodig vanwege het onderhoud aan de nieuwste Sprinters van NS die dit jaar komen. De bouw van de nieuwe hal is een totale investering van € 24 mln. Met deze investering wordt de bestaande onderhoudscapaciteit flink verhoogd en kunnen ook andere typen treinen worden onderhouden.”

Wethouder Van Grootheest toont zich verheugd met de investeringsplannen: “Het doet het stadsbestuur deugd dat bedrijven investeren in Maastricht. Dat is goed voor economie van de stad en voor de werkgelegenheid. Maastricht en NedTrain zijn een mooie combinatie gebleken. Het bedrijf is al 145 jaar verbonden aan deze stad en haar tradities. Nog geen twee weken geleden startte in de bedrijfshal de intocht van de stadsprins. NedTrain werd afgelopen jaar genomineerd voor de beste Maastrichtse ondernemer en vervult met haar omvang en werkzaamheden een belangrijke rol, onder meer in het scholen van technisch personeel. Des te mooier is het dat met deze investering de verbintenis tussen stad en bedrijf wordt verduurzaamd.”

Ander onderhoudsproces

Waar bij ouder materieel het onderhoud werd gedaan aan de onderkant van de trein in een zogenaamd putspoor, is dit bij nieuwe treinen vanaf de bovenzijde. Dit vraagt om een andere inrichting van de werkplaats met hoge bordessen. De hal was na zo’n lange historie ook toe aan een opknapbeurt.

Werkgelegenheid

Vanwege de nieuwbouw blijft de Maastrichtse vestiging van NedTrain ook de komende jaren een belangrijke bron van technische en innovatieve werkgelegenheid in Zuid Limburg. Nu werken er 150 veelal technische medewerkers. Door de vergrijzing en groei is er ook behoefte aan nieuwe instroom. Met name de eigen bedrijfsschool van NS (De Techniekfabriek) zoekt de komende jaren de nodige technische talenten uit Zuid-Limburg. Dit voorjaar worden nog 10 monteurs gezocht voor De Techniekfabriek uit Zuid-Limburg.

Voortdurend innoveren

De bouw zal volgend jaar zomer worden afgerond als alles volgens plan verloopt. In de tussentijd wordt doorgewerkt in een kleinere hal. Door tal van innovaties van de monteurs zelf gebeurt dit op zo efficiënt mogelijke wijze. Zo is de benodigde tijd die elke trein nodig heeft voor onderhoud – vooruitlopend op de verbouwing – door slimme innovaties van monteurs inmiddels stevig teruggebracht.

Onderhoud

In de werkplaats in Maastricht worden onder andere Dubbeldekkers (VIRM), locomotieven (1700), de Mat’64 (tot en met maart), DDM1/DDAR-dubbeldekkers en straks dus ook de nieuwe Sprinters van NS onderhouden.

Foto: NS
Foto: Nederlandse Spoorwegen

Bron: Nederlandse Spoorwegen