Thalys-actie loopt uit veel teleurstelling

De actie van Thalys die gisterenochtend liep, waarbij er voor 11 euro tickets konden worden besteld, is uitgelopen op een grote teleurstelling voor diverse bezoekers. De actie was niet snel uitverkocht, maar de site leek nagenoeg voor veel mensen traag te reageren met wachttijden tot gevolg.

De website gaf aan de bezoekers de melding "Wat een succes! U wilt allemaal profiteren van onze getrimde prijs van € 11. Probeer het over een paar minuten opnieuw. Tot zo meteen!" aan, maar toch konden veel van hen helaas toch niet het goedkope ticket bemachtigen, waarbij er op de social media een hoop klachten binnenstroomden.

De actie lijkt voor sommigen een succes te zijn, maar ook soms een half succes. Mariska Veldhuizen liet in de social media weten teleurgesteld te zijn omdat alleen de heenreis is gelukt. "Actie is leuk, maar jammer dat het zo moeilijk verloopt. Ik ben al meer dan 1,5 uur bezig met het boeken van een kaartje voor de terugreis," schrijft ze. na 12:00 uur leek de wachtrij kleiner geworden en slaagden er steeds meer mensen in om goedkope treintickets te kunnen bemachtigen.

Grote drukte

Thalys geeft echter aan dat het bedrijf zich heeft voorbereid op de grote drukte. "We hebben maatregelen genomen en we zijn bereikbaar. We kunnen alleen een beperkt aantal mensen tegelijk doorsturen naar onze boekingsmodule. We hebben vandaag 25 maal zoveel bezoekers dan normaal gesproken. Ongeveer één op de vijf komt nu door de wachtrij heen. Als de website echt plat zou gaan, had niemand kunnen boeken," reageert Thalys.

Frans van der Meer, internetexpert bij VDMi, had Thalys zich kunnen voorbereiden op de bezoekersstroom. "Met de moderne hostingtechnieken is het onnodig om plat te gaan bij veel belangstelling. Als je veel belangstelling verwacht, zoals met dit soort acties, kun je de systemen er prima op voorbereiden. Door virtualisatie, load balancing en meerdere cachingslagen toe te passen kan het hostingplatform mee-ademen met de vraag," stelt hij.

Thalys-actie loopt uit veel teleurstelling
Foto: Lars Steffens

Bron: Treinreiziger