ProRail vestigt recordpoging met spoorvernieuwing in 11 dagen bij Mariënberg

Spoorbeheerder ProRail en aannemer Strukton staan aan de start van een officieuze recordpoging. Het plan is om in 11 dagen tijd ruim 15 kilometer spoor met een robottrein te vervangen op het traject tussen Zwolle in Emmen. De werkzaamheden zullen tussen 30 juli en 9 augustus plaats gaan vinden. Voor reizigers op de Vechtdallijn zullen in deze periode bussen worden ingezet.

De werkzaamheden zijn speciaal voor in de zomer gepland. In deze periode rijden er dan ook minder reizigers met de trein. De afgelopen jaren is er ook in de vakanties een mega-prestatie afgerond met het vervangen van het spoor op een ander deel van dit traject. Deze vakantie is 15,6 kilometer spoor tussen Mariënberg en Coevorden aan de beurt.

Voor ProRail is deze klus tot nu toe de grootste klus ooit die uitgevoerd zal worden in recordtempo. Tussen Groningen en Leeuwarden vernieuwde ProRail al eens 14,5 kilometer in een aaneengesloten periode, en op deze Emmerlijn hebben is al eens eerder 10 kilometer in een keer vernieuwd.

Statistieken

Tijdens de werkzaamheden worden er 31 kilometer aan nieuwe spoorstaven gelegd, 26.000 dwarsliggers op 28 miljoen kilo ballastgrind gelegd.

Dat betekent 31 kilometer aan nieuwe spoorstaven, 26.000 dwarsliggers en 28 miljoen kilo aan ballast (spoorgrind). Voor zover bekend is dat het langste stuk spoor dat ProRail ineens voorziet van volledig nieuwe

Hinder en reisadvies

Vanwege de werkzaamheden kunnen er daarom dus 11 dagen lang geen treinen op dit deel van de Vechtdallijn rijden. Reizigers moeten daarom rekenen op extra reistijd als ze reizen tussen Zwolle en Emmen. Vervoerder Arriva zet bussen in. Kijk voor meer informatie ook op vechtdallijnen.nl en ns.nl.


Foto: Treinenweb
 

Bron: ProRail