'Snelheid voor doorgaande treinen in tunnel omlaag'

Een trein die met 140 kilometer per uur door een ondergronds station voorbij raast, is een gevaar voor wachtende reizigers. Daarvoor waarschuwt hoogleraar bouwfysica Bert Blocken van de TU Eindhoven donderdag in de Volkskrant.

Volgens de hoogleraar zou de trein die met 140 km/u door een ondergronds station voorbij raast een enorme schokgolf in de tunnel kunnen veroorzaken waardoor reizigers op het station omver kunnen worden geblazen, met levensgevaarlijke situaties tot gevolg.

Volgens zijn onderzoek is te concluderen dat 140 km/u nog steeds altijd te snel is. Doordat de trein in de tunnelbuis druk opbouwt, ontstaan uiteindelijk op het perron rukwinden die kunnen oplopen tot 18 meter per seconde, wat gelijk staat aan windkracht 8.

De maximale snelheid zou 54 kilometer per uur zijn, wat gelijk staat aan 15 meter per seconde.  Dit zou gelijk staan voor windkracht 3. Als deze hoger zou zijn kunnen wachtende passagiers uit balans raken, waarschuwt Blocken. Vooral mensen die slecht kunnen lopen, hebben dan het meeste risico om te vallen.

Delft

Vanwege problemen met de nieuwe draaideuren in de stationshal van Delft, die door de drukgolf sneller gaan draaien als er een trein passeert, heeft ProRail eerdaags besloten om een tijdelijke snelheidsverlaging in te stellen tot 80 km/u. Tevens sleutelt de spoorwegbeheerder ook aan de draaideuren en kijken ze of ze de ventilatieschachten in de tunnelbuizen verder open kunnen zetten, evenals de ventilatiebuizen naar de tweede tunnelbuis die nog in aanbouw is.

Bron: Omroep West