Abellio wint OV-concessie Limburg

NS-dochter Abellio heeft de OV-concessie Limburg gewonnen, dat heeft de provincie Limburg dinsdag bekend gemaakt. De concessie heeft een waarde van circa 2 miljard euro. Ook Arriva en Veolia waren in de race. Het vervoersbedrijf gaat onder de naam Door! rijden.

De concessie het gehele OV met de bus en treindiensten. Waaronder de Maaslijn (Roermond - Nijmegen), de Heuvellandlijn (Maastricht - Kerkrade). Ook de stoptreinen Sittard - Heerlen en Roermond - Maastricht zijn inbegrepen. Abellio gaat nieuwe treinen van Stadler inzetten. Op de Maaslijn zal dat echter pas gebeuren nadat de spoorlijn rond 2020 geëlectrificeerd zal zijn. 

Ook heeft Abellio in haar bod een extra snelle treinverbinding met Aken beloofd. Bovendien zullen er nachtritten komen naar Roermond, Sittard en Maastricht.

Volgens de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck gaan er straks meer mensen met het openbaar vervoer. "De reiziger is de grote winnaar'', zei hij. De Provincie Limburg is tevreden met de uitkomst van de aanbesteding. “Abellio kiest heel duidelijk voor de reiziger. Er gaan meer bussen en treinen rijden en het comfort gaat omhoog. En dat geldt voor heel Limburg, ook voor het traject Maastricht - Roermond en Sittard - Heerlen dat voor het eerst in de procedure is meegenomen”, voegde hij eraan toe.

Betalen per app

In Limburg kan de reiziger behalve met de ov-chipkaart straks ook per app betalen. Ook kunnen reizigers hun bankpas gebruiken. Dat moet overigens de komende jaren ook mogelijk worden bij andere vervoerders in het openbaar vervoer.

Subsidie

De Provincie Limburg betaalt Abellio elk jaar 55,5 miljoen euro subsidie voor het uitvoeren van het openbaar vervoer. De regionale Duitse openbaarvervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland verstrekt daarnaast een jaarlijkse bijdrage van ongeveer 1,9 miljoen euro voor de exploitatie van de treinverbinding van de Duitse grens naar Aken.

Veolia

Veolia, momenteel actief in Limburg, diende een niet-geldige aanbieding in en werd uitgesloten in de verdere procedure. De nieuwe vervoerder scoorde op diverse fronten aanmerkelijk hoger dan de concurrent. Veolia was al bang niet te zullen winnen, omdat het bedrijf voorspelde dat NS misbruik zou gaan maken van haar machtspositie. Veolia deed via de rechter een poging om NS buiten te laten sluiten, maar tevergeefs/De Volkskrant suggereerde eerder dat Veolia met opzet te veel geld vroeg. Directeur Manu Lageirse ontkende dat dinsdag opnieuw. "Het is geen strategie om een rechtszaak uit te lokken.'' De prijs van Veolia was gezien de risico's reële en de best mogelijke, aldus de directeur. "Ik had geen andere keus.''.

Veolia denkt nog wel na over een eventuele rechtszaak. Het bedrijf is bovendien benieuwd naar de uitkomsten van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar mogelijk machtsmisbruik bij de aanbesteding in Limburg. In een analyse van de ov-markt waarschuwde de ACM eerder voor de macht van NS.

Arriva

Ook DB-dochter Arriva had graag de Limburgse concessie gewonnen. "Wij hadden een heel mooi en scherp bod ingediend. We zijn als enige een gezond bedrijf, en toch hebben we niet gewonnen. Dat geeft te denken. Hoe kan het dat onze concurrent zo'n voorsprong had? We gaan alles analyseren", reageert een woordvoerster.

Reacties Rover en BeterOV

Rikus Spithorst van reizigersvereniging Voor Beter OV is niet overtuigd of de NS-dochter de beloftes waarmaakt. "Voor Beter OV is niet helemaal gerust op het realiteitsgehalte van de bieding van Abellio. Immers, eerder schoot een NS-dochter na gunning schromelijk tekort in het waarmaken van de beloften. We kennen allen het Fyra-fiasco", reageert Spithorst.

Voor Reizigersvereniging Rover is het niet belangrijk wie de concessie gewonnen heeft. "Voor Rover is belangrijk hoe de vervoerder het doet. Het door de Provincie voorgeschreven Limburgnet moet naar een goede dienstregeling vertaald worden", reageert de Limburgse afdeling.

Bron: Treinreiziger