NS boekt winst van 133 miljoen euro

De Nederlandse Spoorwegen hebben het eerste half jaar een netto winst geboekt van 133 miljoen euro. Het eerste half jaar van 2013 behaalde NS door de Fyra nog een verlies van 76 miljoen euro. Volgens het spoorbedrijf is de winst vooral een gevolg van een aantal incidentele posten. Maar ook meer consumenten nemen de trein. De zakelijke markt groeit nog niet.

Door de afwikkeling van het Fyra-debacle heeft het bedrijf 125 miljoen teruggekregen van de Italiaanse fabrikant. "De bedrijfslasten zijn lager dan in 2013, wat wordt veroorzaakt door een vrijval van voorzieningen, hoofdzakelijk vanwege de afwikkeling van het V250-dossier met fabrikant
AnsaldoBreda. De bedrijfsopbrengsten van NS stegen het eerste half jaar met € 94 miljoen
door meer vervoersopbrengsten in Nederland bij de trein- en busactiviteiten. Dit speelde
voornamelijk in de consumentenmarkt", schrijft NS in een verklaring omtrent de halfjaarcijfers.

Investeren

"Voor heel 2014 verwachten we dat de resultaatsverbetering zich doorzet, al is dit dus vooral door eenmalige posten'', liet financieel topman Engelhardt Robbe weten. "De vooruitzichten voor 2015 zijn minder positief door hogere lasten als gevolg van de nieuwe concessie. Mede gelet op de noodzakelijke investeringen in materieel zal NS dan ook onverminderd op de kosten moeten letten.''

Nieuwe strategie

NS-topman Timo Huges stelde de strategie van het bedrijf begin dit jaar bij. In de vernieuwde strategie staat de reiziger op 1, 2 en 3, aldus het bedrijf. Kernwoorden van de directeur zijn: Eenvoud, eenheid en eigenaarschap. Die komen tot uiting in de vereenvoudigde topstructuur, waardoor de leiding van NS dichter op de reiziger is gekomen, aldus het bedrijf. Ook zijn de verhoudingen met ander vervoerders verbeterd. Rover-voorzitter Arriën Kruyt liet zich vandaag lovend uit over de nieuwe directeur en de aangeschrerpte strategie.

Meer materieel

Om de reiziger beter te bedienen gaat NS meer treinstellen inzetten, daardoor moet het aantal overvolle treinen afnemen. “Als het gaat om eigenaarschap ben ik verder trots op de vele honderden NS-medewerkers die vrijwillig hielpen opruimen tijdens de schoonmaakstaking. Ook bij de volledige overgang op de OV-chipkaart hielpen veel kantoorcollega’s op de stations”, aldus Huges.

Als extra treinen worden de oude omgemoderniseerde DD-AR dubbeldekkers weer van stal gehaald, die opnieuw worden samengesteld. Deze zullen gaan rijden tot het moment dat in 2017 de nieuwe sprinters in de dienst zullen verschijnen.

Reizigerspunctualiteit

De reizigerspunctualiteit is in het eerste half jaar ook aanzienlijk verbeterd. Dat komt echter vooral doordat er dit jaar door de milde winter de dienstregeling niet aangepast hoefde te worden. Uitgevallen treinen tellen namelijk wel mee in de indicator reizigerspunctualiteit, maar niet in de indicator treinpunctualiteit. Vorig jaar werd ongeveer vier procent van de treinen in het eerste kwartaal opgeheven, dat is nu gehalveerd naar twee procent. 93,3 procent van de reizigers was volgens de indicator het eerste half jaar stipt, of minder dan 5 minuten vertraagd. Vorig jaar was dat dezelfde periode 90,4%. Het oordeel van de klanten is zo goed als gelijk gebleven met het voorgaande jaar.

Bron: Treinreiziger