OV moet inspelen op klimaatverandering

Klimaatdeskundigen verwachten dat in Nederland en omstreken in de nabije toekomst forse regenval en hevige onweersbuien steeds vaker zullen voorkomen. Voor Beter OV bepleit maatregelen om het OV beter tegen dit soort weer bestand te maken.

Gisteren werd duidelijk dat de OV-infrastructuur onvoldoende bestand is tegen dit soort weersomstandigheden. Op allerlei plaatsen ontstonden stroomstoringen waardoor het treinverkeer grotendeels kwam stil te liggen, maar ook allerlei spoor- en metrostations liepen onder water. Deze wateroverlast kan worden voorkomen door het aanleggen van waterdrempels (lichte verhogingen bij ingangen van stations en tunnels, zodat regenwater niet het station of de tunnel in stroomt), overdekte trapopgangen zodat het niet inregent en waterbergingen zoals we die ook kennen van de nieuw gebouwde parkeergarage bij de Euromast in Rotterdam. Dat zegt reizigersclub Maatschappij Voor Beter OV.

Verder zal de technische apparatuur langs de spoorbanen beter bestand moeten worden gemaakt tegen onweer. Storingen door blikseminslag komen steeds vaker voor. Technici zullen ontwerpen van apparatuur moeten aanpassen, zodat bliksemafleiders effectiever kunnen zijn bij het zoveel mogelijk voorkomen van storingen en het zoveel mogelijk beperken van de gevolgen daarvan..

Voor Beter OV constateert dat ook het wegverkeer stevige hinder ondervindt van regen en onweer. Wellicht kan kennis op het vlak van bescherming tegen weersomstandigheden van snelwegen en van spoor-, metro- en tramlijnen worden gebundeld.

Grote wateroverlast op station Amsterdam-Zuid afgelopen maandag.

Bron: Maatschappij voor Beter OV