NS stuurt V250 Fyra-treinen terug naar Ansaldobreda

De Nederlandse Spoorwegen hebben een akkoord gesloten met de Italiaanse Fyra-bouwer Ansaldobreda en is overeengekomen dat alle V250-treinen terug gaan naar de bouwer. De NS krijgt daarvoor 125 miljoen euro.

De overeenkomst is maandag vastgelegd. Alle 18 V250-treinstellen in ons land zullen worden teruggestuurd. Wanneer dit gaat gebeuren is nog onduidelijk.

Met deze overeenkomst willen willen de NS en AnsaldoBreda voorkomen dat er tijd en geld wordt gestoken in juridische procedures die anders nog vele jaren zouden kunnen duren. Uiteindelijk wil Ansaldobreda de treinstellen verkopen aan andere klanten. Mocht hier het geval van zijn dan krijgt de NS een extra betaling per verkochte trein met een maximum van 21 miljoen euro.

'Verlies NS aanzienlijk beperkt'

Met deze compromis is afgesproken dat beide partijen nu zullen afzien van financiële claims, inclusief die voor mogelijk geleden schade van beide kanten.

Het zou dan gaan om kosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van de treinen (rond de 200 miljoen euro), vertragingsboetes, juridische kosten en gederfde inkomsten doordat de treinen nog niet rijden. Deze procedure, die zeven jaar kon duren, is nu van de baan.

Volgens de NS wordt het verlies dat is geleden door het Fyra-debacle vanaf dan 'aanzienlijk beperkt.' "Het aanvankelijke waardeverlies zoals gerapporteerd over 2013, gebaseerd op de totale betalingen minus garantiestellingen, kan met 37 miljoen euro worden teruggebracht tot 88 miljoen euro. Toekomstig te ontvangen betalingen als een gevolg van de verkoop van treinen door AB zullen het waardeverlies verder verminderen", aldus de NS.

Fyra-debacle

De Fyra V250-treinen kwamen vanaf medio 2009 ons land binnen, en werden als proef vanaf juli 2012 als extra trein in de dienstregeling gebracht.  Aan het einde van 2012 werden ze ook ingezet naar Brussel en Antwerpen, maar door een opeenstapeling van technische problemen werden in januari 2013 de treinen uit de dienst gehaald. Een grote beschadiging van losgeraakte paneel-elementen die door sneeuw-vorming op het spoor belandden, zorgde uiteindelijk voor dat de trein buiten dienst ging. In juni van dat jaar maakte de NS duidelijk dat de trein definitief aan de kant zou gaan, waarop de NS met Ansaldobreda en het moederbedrijf Finmechinica de juridische strijd aanging.


Een V250-trein in Rotterdam, tijdens een proefrit.

Bron: Nu.nl