Eind dit jaar uitbreiding Intercity Direct-treinen

Mogelijk zullen er eind dit jaar al meer snellere treinen gaan rijden op het HSL-spoor tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit liet NS HiSpeed weten nadat er klachten waren over te volle treinen in de Intercity-Direct.

Veel forensen lieten weten zich ergeren aan de extreme drukte in de spits, waarbij ze toeslag hebben betaald en zelfs in de gangpaden en het balkon moeten staan.

Uitbreiding

Al eerder breidde NS Hispeed het aantal treinen voor de toen nog Fyra geheten Intercity Direct al uit. ZO was er al sprake van twee extra treinen naast de normale halfuursdienst tijdens de ochtend- en avondspits. Maar de NS erkent dat de Intercity Direct desondanks in de spits behoorlijk druk blijft.

Bestelling nieuwe locomotieven

De vervoerder bestelde vorig jaar bij treinbouwer Bombardier al nieuwe locomotieven voor de snelle treindienst. “De rijtuigen worden op dit moment geschikt gemaakt om over het HSL-spoor te rijden”, zegt een woordvoerder.  “Als ze met de locomotieven naar verwachting eind dit jaar beschikbaar zijn zullen er extra spitsritten van Amsterdam naar Rotterdam en omgekeerd worden toegevoegd. Reizigers krijgen dan nog meer snelle reismogelijkheden tussen Amsterdam en Rotterdam.”

Reizigers valt naast de drukte ook op dat zij de kans op een zitplaats niet vooraf kunnen controleren in de nieuwe Reisplanner-app van NS voor smartphones, terwijl deze functie bij reguliere NS-treinen wel beschikbaar is. De NS belooft functionaliteit zo snel mogelijk in te bouwen’: “Het meet- en rapportageproces van de Intercity Direct-treinen wordt op dit moment aangepast voor de app. De verwachting is dat dit in één van de eerst volgende releases zichtbaar is.”

Bron: Metronieuws