Nieuwe dienstregeling 2014 van start

Zondag is de nieuwe dienstregeling op het spoor van start gegaan. De treinenloop voor 2014 kent weinig veranderingen ten opzichte van dit jaar.

Schrappen van enkele laatste treinen

Op de volgende trajecten worden er vanwege veiigheidsredenen mogelijk de late treinen en nachttreinen in de avond geschrapt of gewijzigd. Dit wordt gedaan vanwege veiligheidsredenen bij de werkzaamheden. De NS raadt aan om vooraf de reisplanner in te zien.

  • Haarlem/Amsterdam – Uitgeest – Alkmaar 
  • Maassluis-West – Hoek van Holland 
  • Zaandam – Hoorn – Enkhuizen 
  • Dordrecht – Breda – Tilburg 
  • Arnhem – Nijmegen 
  • Eindhoven – Weert
  • Amsterdam - Schiphol
  • Den Haag - Delft - Rotterdam
  • Amsterdam/Schiphol - Amersfoort
  • Amsterdam/Schiphol - Lelystad.


Meer sprinters

  • Tussen Leeuwarden en Meppel rijden nu extra Sprinterszodat er nu drie in plaats van twee reismogelijkheden zijntussen Leeuwarden en Zwolle
  • Tussen Leeuwarden en Meppel/Zwolle rijden drie treinen per uur in plaats van twee.
  • Op de stations Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega stoppen tussen de ochtend- en avondspits twee treinen per uur in plaats van één.
  • Op de stations Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk stoppen tussen de ochtend- en avondspits drie treinen per uur in plaats van twee.
  • Met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan de Sprinters tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen ook in de avonduren vier keer in plaats van twee keer per uur rijden. Hierdoor verbeteren ook de aansluitingen in Utrecht Centraal.
  • Buiten de spits zullen de aankomst- en vertrektijden van de Sprinter Breda – Dordrecht (v.v.) met 15 minuten wijzigen. De Sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden hierdoor in de daluren beter verdeeld over het uur.
  • Tussen Utrecht en Geldermalsen meer Sprinters in de avonduren

Nachttreinen

  • In de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag rijden nachttreinen tussen Amersfoort en Utrecht Centraal (v.v.). In Utrecht kunnen nachtelijke reizigers uit Amersfoort overstappen richting Amsterdam/Schiphol (en v.v.).

Er zullen vanwege werkzaamheden minder nachttreinen rijden, zoals hierboven staat.

Meer treinen, minder treinen en andere vertrektijden

  • De Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp krijgt andere aankomst- en vertrektijden.
  • Op het traject Enkhuizen – Amsterdam Centraal stoppen in de ochtend de 3 extra spitstreinen richting Amsterdam niet meer in Hoorn Kersenboogerd. In de avond stoppen 4 extra spitstreinen uit Amsterdam richting Enkhuizen niet meer op dit station.
  • ’s Avonds na 20.00 uur en in het weekend hoeven reizigers vanuit Hoofddorp, Nieuw Vennep en Sassenheim naar Den Haag Centraal niet meer over te stappen in Leiden. In omgekeerd richting, vanuit Den Haag Laan v NOI, Den Haag Mariahoeve, Voorschoten en De Vink richting Schiphol, geldt hetzelfde.
  • ’s Avonds na 20.00 uur en in het weekend moeten reizigers vanuit Hillegom of Voorhout naar Den Haag Centraal extra overstappen in Leiden. Reizigers vanuit Den Haag Laan v NOI, Den Haag Mariahoeve, Voorschoten en De Vink richting Haarlem moeten eveneens extra overstappen in Leiden.
  • De Sprinter Tiel – Geldermalsen – Utrecht Centraal stopt niet meer in Utrecht Lunetten. Reist u tussen Tiel en Utrecht Lunetten, houdt u dan in de nieuwe situatie rekening met overstappen in Geldermalsen en extra reistijd van ongeveer 15 minuten.
  • Tussen Geldermalsen en Utrecht Centraal rijden nu de hele dag door, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, 4 Sprinters per uur op alle dagen van de week.
    Vanuit Utrecht Lunetten naar Utrecht Centraal rijden er per uur nog maar 2 van de 4 treinen. In omgekeerde richting, dus vanuit Utrecht Centraal naar Utrecht Lunetten, blijven wel 4 treinen per uur rijden.
  • De vertrektijden van de Sprinter van Maastricht Randwyck naar Roermond zijn in de avonduren een half uur verschoven. Ze rijden daardoor op het ándere half uur. In omgekeerde richting zijn de vertrektijden ongewijzigd.
  • De vertrektijden van de Sprinter Groningen – Zwolle (v.v.) zijn op zondagmorgen een half uur verschoven. Ze rijden daardoor ieder uur op het ándere half uur.

Andere aanpassingen

  • Station Hilversum Noord heet in het vervolg Hilversum Media Park.
  • Het nieuwe station Maastricht Noord is geopend. Dit station zal door treinen van Veolia worden aangedaan.
  • In plaats van Syntus gaat Arriva (al vanaf 8 december) treinen rijden op het traject Almelo – Mariënberg. Het materieel zal nog steeds de LINT41 bljven, wel in gemoderniseerd jasje.
  • Arriva past de dienstregeling op de noordelijke lijnen aan om aan te sluiten op de gewijzigde tijden van NS in Groningen en Leeuwarden. Ook de dienstregeling op het traject Arnhem – Elst (Arnhem – Tiel) wordt aangepast.
  • De Grensland Express is vervallen, Reizigers naar Bad Bentheim dienen nu de IC-Berlijn te nemen welke elke twee uur rijdt. Of ze dienen de bus te nemen. Deze trein reed overigens vorige week al voor het laatst.

Bron: Nu.nl / NS.nl