AnsaldoBreda wil Fyra V250 niet ophalen

De Fyrabouwer AnsaldoBreda heeft niet de plannen om de V250 Fyra-treinstellen in Nederland op te halen, zoals de NS heeft gesommeerd. Dit heeft topman Maurizio Manfellotto van het Italiaanse bedrijf maandag gezegd tegen het ANP.

Volgens de NS staan de Fyra V250-treinstellen in de weg op het opstelterrein van de Watergraafsmeer. Volgens Manfellotto kan daar geen sprake van zijn: 'De treinen staan in een werkplaats die speciaal voor de Fyra is gebouwd'. Een redacteur van Treinenweb vindt dit een opmerkelijke uitspraak, gezien de werkplaats geen plek biedt voor alle omstreden treinstellen, en bovendienalleen voor onderhoud bedoeld is. Zo worden de Beneluxtreinen de getrokken Fyra (V160) hier onderhouden.

Sneeuwschuiver

AnsaldoBreda heeft de hogesnelheidstrein verbeterd en de aangepaste versie maandag in de Toscaanse stad Pistoia gepresenteerd met een sneeuwruimer onderaan de trein. Hiermee willen ze de NS tegemoet komen door toch met hoge snelheden door de sneeuw te kunnen rijden, hoewel ze de NS ervan hebben beschuldigd dat deze treinen niet bedoeld zijn om met maximale snelheid door de sneeuw te rijden.

Ook zei Manfellotto dat de trein geschikt is voor op het Nederlandse en Belgische spoor. De NS heeft echter naar eigen zeggen al aangegeven die trein niet te willen. De NS wacht niet op een aanpassing aan de trein, maar op een herstelling van de geleverde treinen.

Manfellotto bevestigd dat over de kwestie is gesproken met de NS. Hij kan hier echter niet nader op ingaan omdat "de Nederlanders mij een 'confidentiality agreement' hebben laten tekenen''.

Ook hoopt de Italiaanse topman dat er met experts en rechtszaken toch nog een doorstart plaats zal vinden. Dat is volgens hem de beste oplossing "voor de Nederlandse treinreizigers en de Nederlandse belastingbetalers''. Daarom weigert hij in te gaan op hypothetische vragen over mogelijke schadeclaims tegen de NS of tegen de Nederlandse staat.


De stellen 'staan in de weg' zegt de NS tegenover Ansaldobreda
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger