NS rijdt nachtelijke ritten met Fyra V250

De NS rijdt weer met Fyra V250-treinstellen. Het gaat om nachtelijke instandhoudingsritten om te voorkomen dat roestvorming optreedt of onderdelen vast komen te zitten. De ritten worden uitgevoerd zonder reizigers, en om eventuele hinder tegen te gaan rijden ze 's nachts.

De NS benadrukt dat dit geen reden is voor een spoedige terugkeer, en dat de stellen niet meer in de commerciele dienst zullen komen.

Amsterdam - Maarssen
De inmiddels omstreden treinen zullen conditieritten rijden tussen het emplacement van de Amsterdam Watergraafsmeer en Maarssen, en zullen elke zaterdagnacht plaatsvinden. De ritten worden elke week met een andere Fyra V250-trein van de NS gereden. De NS heeft inmiddels al negen V250-stellen van de Italiaanse fabrikant overgenomen, waarvan er eentje met zware schade aan de kant staat. Dit is gekomen door kortsluiting in een batterijkast, met brandschade tot gevolg, en is ontstaan tijdens de proefritten.

Koopcontract
Eind vorige maand maakte de NS formeel bekend dat het koopcontract met AnsaldoBreda voor de zeven nog niet geleverde Fyra's opgezegd is. Wat er met de negen treinen gaat gebeuren die Fyrabouwer AnsaldoBreda aan de NS heeft overgedragen is nog niet bekend.

De treinstellen staan al sinds januari aan de kant nadat diverse gebreken ontstaan zijn, waarbij de veiligheid in het geding kwam. In juni maakte de NS bekend dat de stekker definitief uit de Fyra V250 werd getrokken.

De merknaam Fyra blijft voorlopig nog wel bestaan. Deze rijdt de treindienst tussen Amsterdam - Breda met rijtuigen afkomstig uit de ICR-serie en een losse TRAXX-locomotief ervoor welke maximaal 160 km/u kan rijden.

Bron: Treinreiziger