Moderne 'Blauwe Bord' Utrecht Centraal verdwijnt vanwege verbouwing

De Centrale Hal Aanwijzer, het grote vertrektijdenbord op station Utrecht Centraal wordt woensdag  in de nacht van 14 op 15 augustus uit de stationshal verwijderd. In de volksmond wordt dit nog het 'blauwe bord' genoemd, verwijzend naar het vorige iconische blauwe bord die nu in het Spoorwegmuseum te vinden is.

In het najaar van 2011 werd het oude bekende blauwe bord vervangen door 36 beeldschermen, waarvan er 18 voor beiden een overzicht geven van de vertrekkende treinen. Als vervanging van het bord zijn er kleinere schermen opgehangen verdeeld over de hele hal, waarop de treinen van het eerste half uur op te vinden zullen zijn. Ook bij de ingangen van de stationshal is een iets groter examplaar te vinden.

Verbouwing station
De verwijdering van het huidige bord is nodig omdat er een nieuwe verbouwingsfase aanbreekt. De verbouwing van Utrecht Centraal wordt uitgevoerd in zes bouwstappen. Elke bouwstap brengt in de hal een wijziging van looproutes, functies en verhuizing van winkels met zich mee. Nu zal het einde van bouwstap twee naderen, waarbij de nieuwe hal aan de kant van Hoog Catherijne binnenkort geopend zal worden, en een nieuw deel van de stationshal afgesloten zal worden.

Reizigersstromen
Vóór elke bouwstap worden berekeningen en simulaties gemaakt waarin reizigersstromen, wachtplekken, ontruimingsmogelijkheden etc. worden meegenomen. Nu het einde van Bouwstap 2 nadert betekent dat ook de reizigersstromen weer veranderen. Om de looproutes veilig en comfortabel te houden, moet ook het ‘blauwe’ bord worden weggehaald. De ruimte voor het bord – waar reizigers nu nog stilstaan om het blauwe bord te raadplegen- is in de volgende bouwfase nodig om de doorstroom van de grote groepen reizigers op gang te houden.

Reisinformatie
De benodigde reisinformatie is voor klanten beschikbaar op de digitale schermen die ze zien bij binnenkomst van het station –ze hangen aan beide ingangszijden-, via de gele vertrekstaten, op de digitale borden boven de opgangen van de (rol)trappen en op de perrons en bij de NS informatiebalies. Ook via de Reisplanner Xtra en m.ns.nl kunnen klanten informatie verkrijgen.

Het is nog niet zeker of het bord nog terug zal worden geplaatst nadat de verbouwing afgerond is. Op een videosimulatie van CU2030; de projectleider; is te zien dat het bord niet terug geplaatst is in de nieuwe stationshal.

Het oorspronkelijke blauwe bord Het nieuwe informatiebord welke zal verdwijnen

 

Bron: NS