Ook kabinet stapt uit Fyra V250-project

De hogesnelheidstrein Fyra voldoet niet aan de eisen. Dat meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vrijdag na afloop van de ministerraad. Het kabinet steunt daarmee de NS bij het besluit om te stoppen met de Fyra.

Het alternatief wat de NS in plaats van de Fyra aan gaat bieden is vooralsnog onbekend. Het vervoersbedrijf heeft van het kabinet tot 1 oktober de tijd gekregen om een alternatief te ontwikkelen.

Volgens Mansveld ziet het kabinet geen reden om af te wijken van de conclusie van het Nederlandse en Belgische spoorbedrijf dat de trein niet aan de eisen voldoet. Zo wordt er nog druk overlegd met diverse partijen om de frequentie van de huidige verbinding tussen Den Haag en Brussel via Roosendaal te doen verhogen naar 10 of 12 keer per dag. Onduidelijk is waneer dit gaat gebeuren.

Concessie
De NS heeft nu het recht om over de hogesnelheidslijn te rijden, de zogeheten concessie. De staatssecretaris wilde niet vooruitlopen op de vraag of de NS de concessie mag behouden of dat een andere partij de hogesnelheidslijn over kan nemen. "De NS heeft nu de concessie'', was het enige wat ze erover kwijt wou.

Ook kon de staatssecretaris niet ingaan op de geinvesteerde 120 mln. euro die er voor de treinen betaald is kan worden teruggehaald. Ook over een rechtspositie tegenover de Italiaanse fabrikant wou de staatssecretaris niks kwijt. Wel is duidelijk dat een eventuele zaak zorgvuldig moet worden voorbereid.

Aanbod
Ook op het aanbod van producent AnsaldoBreda om de problemen alsnog op te lossen met de NS, ging de bewindsvrouw niet in. Volgens haar is dit aan de NS om hierover een eventuele beslissing te nemen, hoewel die kans verkeken lijkt te zijn, door de bouwer.

Wel heeft de bouwer de NS ervan beschuldigd dat ze slecht met de treinen zijn omgegaan. Zo zouden er op te hoge snelheid door de sneeuw te zijn gereden, waarbij er nodige schade zou zijn ontstaan. De NS en NMBS schuiven de slechte staan van de V250-treinstellen weer af op de bouwer, die volgens een extern onderzoek veel fouten heeft gemaakt.

Bron: Treinreiziger