België heeft geen vertrouwen meer in snelle Fyra

Met de deadline in zicht voor Ansaldo-Breda om de Fyra betrouwbaar op te kunnen leveren, heeft België weinig hoop meer op een betrouwbare trein. Alle rapporten wijzen uit dat de trein niet deugt.

Marc Descheemaecker, de topman van de NMBS, de Belgische Spoorwegen, zette de Italianen eind januari voor het blok. Er werd hun nog drie maanden gegund om de treinen betrouwbaar af te leveren en volgende week woensdag loopt die deadline af. Mochten de treinen niet betrouwbaarder zijn geworden zulen de Belgische Spoorwegen dreiegen het contract met de Italiaanse bouwer te verbreken.

Onze zuiderburen hebben drie Fyra-treinen besteld maar heeft de afgewerkte exemplaren nooit aanvaard en al helemaal niet betaald. De Nederlandse Spoorwegen hebben daarentegen al negen Fyra-treinen in hun vloot welke opgeleverd en betaald zijn. De rest wordt mogelijk pas later afgenomen mochten de treinen betrouwbaar zijn,

Maar de Belgen geloven niet in de terugkeer van de snelle trein voor op de HSL: ‘De rapporten die we al gezien hebben, bevestigen alleen maar dat de trein niet deugt', klinkt het bij de NMBS. De NS hakt pas in juni of juli de knoop door over de toekomst van de Fyra-trein. Verwacht wordt dat de NMBS ook dan de knoop definitief gaat doorhakken om te kijken hoe de toekomst met een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel plaats moet gaan vinden. Beide partijen wachten ook nog een onafhankelijke studie af van het adviesbureau van het Engelse Mott MacDonald.

Werkbezoek Nederlands politiek
Ook de politiek in Nederland schrok eerder deze maand nog van de gebreken aan de trein tijdens een werkbezoek aan de werkplaats op de Amsterdamse Watergraafsmeer, waar aan de Fyra wordt gesleuteld. Bert Meerstadt, topman van de NS, liet daar weten dat hij 'twijfelt aan ‘het fundament' van de treinen'. De komende maanden zullen ingenieurs zich uitwijden over de technische staat van de trein.

De NS heeft inmiddels afgelopen week al bij spoorvervoerder ProRail rijpaden aangevraagd voor zowel via de HSL als via het gewonen spoor om tussen Den Haag en Brussel te rijden. Hiermee wil de vervoerder goed voorbereid zijn op elk mogelijke scenario.

Bron: De Standaard (België)