Mogelijk pas in 2014 weer een hogesnelheids-Fyra

Het is vrijwel zeker dat  de Fyra V250-hogesnelheidstrein dit jaar niet meer in dienst zal komen. Dat zeggen bronnen binnen de NS vrijdag tegen De Telegraaf. Pas in 2014 zal de Fyra-trein mogelijk weer gaan rijden, maar hier is nog geen definitieve zekerheid over.  Vandaag zal dit sombere bericht worden gemeld aan de de NS top Bert Meerstad en Merel van Vroonhoven.

Het lek binnen de Fyra welke zorgt voor vele storingen is na vele test nog niet boven water.  Zo is zijn Ansaldobreda in samenwerking met NedTrain inmiddels weer bezig met proefritten, waarbij de trein technisch deels bewust gesaboteerd wordt waarbij het lek naar boven moet komen. Ook worden er in de tussentijd door de NS HiSpeed geen nieuwe treinen meer aangenomen totdat er meer duidelijkheid is over de toekomst.

Mogelijke scenario's
Staatssecretaris mansveld heeft enkele maanden geleden tijdens een debat vier mogelijke scenario's opgenoemd wat duidelijkheid geeft over de toekomst van de Fyra. De treinstellen zou door zowel NS als de Belgische Spoorwegen (NMBS) worden afgenomen. Hierbij heeft de NS beschikking over 16 stuks, en de NMBS de beschikking over drie stuks.

In het eerste geval geldt het 0-scenario. Hierbij worden alle Fyra's teruggestuurd naar de fabrikant Ansaldobreda en komt het Fyra traject mogelijk ten einde. In het tweede scenario worden alle reeds afgeleverde treinen (9 stuks) in gebruik gesteld, maar worden er geen nieuwe meer afgenomen. Het derde scenartio betekent dat de NS alle 16 treinen af zal nemen, maar de NMBS de bestelling annuleert, en het laatste, en dus vierde scenario houdt in dat alle treinstellen aan zowel Nederland als België worden geleverd,

Kamerleden bezoeken de Fyra
Vandaag zal een groep Kamerleden van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu een werkbezoek aan de werkplaats op de Watergraafsmeer in Amsterdam brengen. In deze werkplaats wordt de Fyra onderhouden en onderzocht op de problemen. Het werkbezoek zal zich dan ook hier op gericht zijn.

Onder de bezoekers zijn onder andere ook de Kamerleden, Betty de Boer (VVD), Stientje van Veldhoven (D66), Farshad Bashir (SP), Sander de Rouwe (CDA) en Duco Hoogland (PvdA) aanwezig, worden door NS-topman Bert Meerstadt geïnformeerd over de laatste stand van zaken. Ook gaan ze in gesprek met betrokkenen over het plan van aanpak waarin de verschillende scenario's over de toekomst van de Fyra staan beschreven.

Defecten
De Fyra is officieel in december van start gegaan en staat inmiddels al sinds medio januari stil, nadat tijdens een rit over het Belgische HSL-spoor een deel van de beplating losliet. Ook kampte de Fyra met vele storingen die voor een zeer bedroevende punctualiteit scoorde. Hierop is door de hoogste inspectie van België besloten de Fyra direct van het Belgische spoor te verbannen, ook de NS heeft hierop besloten de stellen buiten dienst te stellen.

Vervanger
Inmiddels is er een vervanger in dienst gesteld met de treinsamenstelling waarin de oude Beneluxtrein, de voorloper van de Fyra, van Nederland naar België reed. Deze zal mogelijk definitief in de dienstregeling blijven. het enige verschil is dat deze trein zoals vroeger niet meer in Amsterdam begint, maar in Den Haag HS. De reden hiervan heeft te maken met het druk bereden spoor tussen Den Haag en Amsterdam.

Bron: Treinreiziger