Noodoplossing Fyra mogelijk definitief

Staatssecretaris Wilma Mansveld sluit niet uit dat de tijdelijke intercity tussen Den Haag en Brussel ook in de toekomst moet blijven rijden. Al hoopt ze ook dat de problemen met de Fyra V250 hogesnelheidstrein snel opgelost zullen zijn.

Mocht het volgens haar niet lukken om voldoende treinstellen voor een verbinding tussen Brussel en Breda in te zetten dan de geplande 16 stuks, dan zou de vervangende verbinding mogelijk wel een blijvertje kunnen worden. Dat schrijft Mansveld maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het (gedeeltelijke) behoud van de trein tussen Den Haag en Brussel is een van de scenario's die Mansveld en de NS en de Belgische vervoerder NMBS bekijken om tot een definitieve oplossing te komen.

Technisch onderzoek
Alle scenario's waarinde het Fyra-debacle in uit kan stromen zullen begin april naar de Kamer worden gestuurd. Rond de zomer verwacht Mansveld van de NS nog een technische analyse over de problemen met de Fyra's.

Vanaf dat moment kan er een definitieve oplossing worden genoemd. Wel wijst ze er op dat het nog neit bekend is hoelang het nog kan gaan duren voordat de treinen weer in dienst kunnen worden gesteld. Maandag meldde de Telegraaf dat volgens ingewijden het nog wel een jaar zou kunnen duren voordat de trein weer zou kunnen rijden en betrouwbaar zal zijn.

Op het moment wordt door meer dan 200 mensen aan het materieel gewerkt. Onder die technici zijn ook mensen van AnsaldoBreda, de Italiaanse fabrikant van de Fyra V250.

Juridisch en technisch complex
Het is volgens Mansveld niet mogelijk om op besluiten vooruit te lopen, gezien de situatie complex is. Dat is niet alleen op juridisch gebied, maar ook op technisch gebied, schrijft ze.

Het is op dit moment ''niet verstandig om over deze problematiek lichtzinnig te oordelen of handelen'', aldus Mansveld. De staatssecretaris rept dan ook niet over een eventuele nieuwe aanbesteding, een ultimatum voor de NS of het verbreken van de contracten aan hun zijde. De Belgische NMBS heeft AnsaldoBreda wel een ulitimatum gesteld waarna ze plannen hebben om de contracten voor drie V250-treinstellen te zullen annuleren.

Bron: Nu.nl