NS ontduikt belasting via Ierland

De Nederlandse Spoorwegen hebben sinds 1999 voor zeker 250 miljoen euro belastingen ontweken via een constructie in Ierland. Om dit uit te kunnen voeren heeft het Nederlandse staatsbedrijf in 1998 het Ierse dochterbedrijf NS Financial Services opgericht.

Zo kocht het Ierse bedrijf voor 1,7 miljard euro aan materieel omdat vervolgens aan de NS door te verhuren, schrijft de Volkskrant zaterdag.

Uit stukken van de Kamer van Koophandel van Dublin zou blijken dat in het bestuur van de dochteronderneming naast de financiële topman van de NS ook een aantal Nederlandse en Ierse belastingspecialisten zitten.

Met de constructie werd het bedrag dat aan winstbelasting moest worden betaald gedrukt. Waar in Ierland 9 procent belasting moest worden afgedragen zou dat in Nederland in dezelfde periode 25 zijn geweest.

Reacties van de politiek
De fracties van de CDA, PvdA en SP hebben zaterdag kritisch gereageerd op de constructie van het spoorwegbedrijf. ''Ik vind dat een gebrek aan moraal van dit bedrijf'', aldus CDA-lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma in Tros Kamerbreed.

Ook Pvda-leider Diederik Samsom heeft in het radioprogramma gezegd dat de constructie ''gewoon niet deugt''. Hij betwijfelt niet dat een belastingroute volgens de wet kan, maar spreekt zelf van een ''bizarre constructie''.

Ook liet SP-Kamerlid Farshad Bashir zich in gelijksoortige bewoordingen van Samsom uit. Hij noemt de werkwijze van de NS hiermee schandalig en onacceptabel. Hij stelt dat een staatsbedrijf zoals de NS het goede voorbeeld moet geven.

Staatsbedrijf
De belastingontwijking is opmerkelijk omdat de NS als staatsbedrijf volledig in handen is van het ministerie van Financiën, net als de Belastingdienst. De fiscus loopt miljoenen mis door de truc, terwijl de NS dividend uitkeert aan het rijk.

De gezamenlijke opbrengst van belasting en dividend zou hoger zijn wanneer de NS gewoon in Nederland belasting zou betalen, becijferde de krant. Het ministerie laat in de krant weten al sinds 1999 op de hoogte van de constructie te zijn.

Kamervragen
Inmiddels zijn er over deze belasting-ontduik-constructie al de nodige mogelijke kamervragen gesteld door SP-Kamerlid Harry van Bommel . De belastingroute is niet illegaal, maar een woordvoerder zegt dat het ministerie liever had gezien dat de NS in Nederland belasting had betaald.

De NS zegt in de krant te zijn uitgeweken naar Ierland vanwege de concurrentie. Hiermee maakt de NS een opvallende uitspraak gezien zij niet aan concurrentie doen, de spoorvervoerder krijgt de concessies voor het hoofdrailnet vooralsnog altijd onderhands gegund. Zo rijden de rreinen van andere regionale vervoerders alleen op kleine, en minder belangrijke trajecten.

Bron: Nu.nl