Sprinter LightTrain (SLT)

Klik hier voor het overzicht van de treinstelnummers

Een vierdelige en een zesdelige SLT

De Sprinter Lighttrain (SLT) is een type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen voor Sprinter-diensten in Nederland. Er zijn zowel vier- als zesdelige treinstellen, die door hun afwijkende korte baklengte qua lengte vergelijkbaar zullen zijn met ouderwetse drie- of vierdelige stellen.

De opbouw

De treinstellen zijn ontwikkeld uit de bestaande Baureihe 425 van de Deutsche Bahn AG, en aangepast aan de eisen en wensen die door NS zijn gesteld voor Sprinter-materieel. Door het gebruik van Jacobsdraaistellen zijn de bakovergangen kort en zonder deuren. Ook zullen ze tijdens het remmen elektriciteit terugleveren aan de bovenleiding waarmee andere treinen die in de buurt zijn gevoed kunnen worden. Het interieur is niet voorzien van kopwanden en losse coupe's, waarmee dit na de levering het eerste treinstel van de NS is waar je volledig zicht hebt. Sinds 2018 zijn de stellen voorzien van een toilet die ook rolstoelvriendelijk is.

Levering

De eerste 35 nieuwe treinstellen werden besteld in 2005. Op 24 januari 2008 arriveerde het eerste, vierdelige, treinstel 2402 in Nederland. Het tweede treinstel, bestaande uit zes delen, kwam op 18 februari onder materieelnummer 2602 Nederland in, om vervolgens testritten te gaan maken. Inmiddels zijn er al bijna 10 treinstellen van in de dienst, bestaande uit 4 en uit 6 bakken.

Al in september 2007 kondigde de NS aan nog eens 64 van deze nieuwe Sprinter-treinstellen te bestellen bij Siemens en Bombardier Transportation.

De Sprinter Lighttrain zou vanaf 14 december 2008, het begin van de NS-dienstregeling 2009, worden ingezet als twee treinen op het traject Den Haag Centraal–Gouda–Utrecht Centraal, maar dit was wegens technische storingen aan de stellen niet te halen. De nieuwe deadline is toen gesteld op half februari, en net iets later op 23 februari heeft de 2402 de eerste rit in de officiële dienstregeling kunnen rijden met twee ritten om mee te beginnen. Al snel werd duidelijk dat de treinen alsnog niet storingsvrij waren waarna ze in mei 2009 weer aan de kant gingen tot het najaar van 2009. Zo waren er onder andere storing bij gekoppeld rijden van treinen met een verschillende lengte (SLT-4 en SLT-6), spontane nood-remmingen bij bepaalde snelheden, en problemen met de deuren.

De afname stop heeft zelfs geleid tot een tijdelijke fabricage-stop aangezien er in Duitsland geen plek was om de SLT-treinstellen tijdelijk te stallen. Inmiddels is begin feb. 2010 weer beginnen met de levering van de SLT-stellen nadat de hardnekkige problemen verdwenen zijn.

Klassedegradatie SLT-6

In 2016 is de NS is begonnen met het uitbreiden van het aantal tweedeklas-zitplaatsen in de zesdelige SLT-sprinters. De verhouding tussen het aantal zitplaasen in de eerste- en tweedeklascoupés in de zes-delige SLT-sprinters wordt hiermee gelijkgetrokken. In totaal komen er dus 1.000 tweede klas zitplaatsen bij.

Tijdens de ombouwbeurt worden alle rode eerste klas stoelen in de middelste eerste klas coupé vervangen door blauwe van de tweede klas. De deuren worden verwijderd, en de opschriften worden vervangen door stickers met 2e klas. De houten armleuningen die typisch waren voor de eerste klas blijven zitten, en ook de niet bepaald opvallende verlichting aan de bagagerekken blijft ook behouden.

Nieuwe stoelen

In 2019 is de NS gestart met de vervanging van de stoelen in de SLT Sprinter. Alle stoelbekleding zal in die maanden daarna worden vervangen door kunstleren bekleding. De vervanging is hard nodig omdat de oude stoffen stoelen veel stof aantrekken en inmiddels sporen van slijtage vertonen.

De vervanging gebeurt in het Technisch Centrum bij het opstelterrein aan de Cartesiusweg in Utrecht waar per dag een stel wordt behandeld. In totaal worden er zo'n 35.000 stoelen vervangen. Al eerder had de NS in 2018 een proef uitgevoerd in twee treinstellen.

Tussentijdse revisie

Vanaf 2018 werden alle 131 stellen voorzien van rolstoelvriendelijke aanpassingen, zoals noodknoppen, rolstoelplaatsen, schuiftreden en een rolstoelvriendelijk toilet. De werkzaamheden zullen dan tot 2021 duren, en plaatsvinden bij Talbot in Aken. Hierbij werkt de NS samen met het consortium van treinenfabrikanten Siemens en Bombardier die ook deze trein gebouwd hebben.

Eerst zal het nieuwe comfort nog proef draaien op twee treinstellen, en later in dit jaar begint de serieombouw voor de resterende 129 stellen. De waarde van het verbeteren van het comfort betreft volgens de NS vele tientallen miljoenen euro's. De treinen zullen steeds per twee stuks naar de Duitse werkplaats worden overgebracht waarna ze na twee weken terug zullen keren met de nieuwe voorzieningen.

Levensduurverlengde revisie

Vanaf 2026 zal de SLT opnieuw een revisie krijgen omdat de helft van de levensduur behaald wordt. Hierbij zal het gehele interieur op de schop gaan, waarbij er hoogstwaarschijnlijk ook stopcontacten bij alle zitplaatsen worden aangeboden. Verder komt er wifi in de treinstellen, en zal het verouderde RIS-reisinformatiesysteem worden vervangen door het OBIS-systeem die met succes al in de andere treinstellen van NS gebruikt wordt. Ook zal het exterieur de bekende 'flow' kleurstelling krijgen die momenteel op de VIRM 2/3 serie, de Vectron locomotieven en de ICNG-B gebruikt wordt.

Specificaties

Deze specificaties zijn gebaseerd op de huidige periode, en dus na revisies en ombouw.

Eigenschappen SLT-4 SLT-6
Aantal: 69 62
Aantal bakken: 4 6
Nummers: 2401-2469 2601-2662
Fabrikant: Bombardier Siemens
Samenstelling: mABk1 + mB1 + B1 + mABk2 mABk3 + mB2 + B3 + B2 + mB3 + mABk4
As-indeling: Bo' Bo' 2' 2' Bo' (10 assen) Bo' Bo' 2' 2' 2' Bo' Bo' (14 assen)
Gewicht: 129 ton 176 ton
Aslast: (max. 18,5 t) (max. 18,5 t)
Lengte over buffers 69,36 m 100,54 m
Breedtte: 2,84 m 2,84 m
Hoogte: 4,21 m 4,21 m
Vloerhoogte: lage vloer: 850 mm
hoge vloer: 1055 mm
lage vloer: 850 mm
hoge vloer: 1055 mm
Aantal deuren per zijde: 6 per zijde 10 per zijde
Aantal zitplaasen: 216 (1e klas: 40, 2e klas: 142) 342 (1e klas: 40, 2e klas: 242)
Aantal klapstoelen: 22 48
Stroomsysteem: Elektrisch, 1.500 Volt Elektrisch, 1.500 Volt
Vermogen: 1500 kW (6x250 kW) 2000 kW (8x250 kW)
Treinbeveiliging: ATB-EG ATB-EG
Remsysteem - luchtdrukrem
-elektropneumatische rem
- recuperatieve rem
- luchtdrukrem
-elektropneumatische rem
- recuperatieve rem

 

Laatste update: 11 apr 2023 om 15:26