Motorrijtuig Dubbeldeks aggloregiomaterieel (mDDM)
DD-AR (Dubbeldeks Aggloregiomaterieel) had voorheen geen motorwagen, maar bestond uit rijtuigen en een 1700 E-loc. Hierdoor waren dit altijd getrokken treinen. De reden hiervan was dat er met spoed extra materieel nodig was, en realisatie van de motorwagens veel tijd in beslag zou nemen. Om de uiteindelijke treinstellen te kunnen samenstellen, en de 1700 E-locs elders in te zetten, werden extra motorrijtuigen aangeschaft.
Tussen 1998 en 1999 werden door De Dietrich in Reichoffen Frankrijk 50 mDDM-motorrijtuigen (bakaanduiding mABk) afgeleverd aan de Nederlandse Spoorwegen, en is hiermee de laatste toevoeging aan de DD-AR (Dubbeldeks aggloregiomaterieel) serie. Dit mDDM verving evenzoveel 1700 e-locs, namelijk de 1731-1781. De vrijgekomen 1700 E-loc's vervingen vervolgens de locs in de series 1100, 1200 en 1300.
De motorwagens zijn verwant aan de DD-AR stuurstandrijtuigen, maar hebben drie tweeassige draaistellen en hebben een eerste en tweede klasse aan boord. Onder het reizigerscompartiment, wat zich 'bovendeks' plaatsvind, is de tractie-installatie ondergebracht, en is dit voertuig een Dubbeldekker.
Deze motorwagens bieden 32 zitplaatsen in de tweede klasse en 16 zitplaatsen in de eerste klasse. De vloer ligt in deze motorwagens lager, waardoor je naar buiten kijkt door rechte ramen, in tegenstelling van de DD-AR rijtuigen. De lengte van de motorwagen is ruim 5 meter korter dan de overige rijtuigen, en bezit geen toilet. Op beide balkons zijn zwenkzwaaideuren toegepast, en ook smaller dan de Bvk-rijtuigen.
Omdat de motorrijtuigen uitwisselbaar én koppelbaar moesten zijn met de E-loc 1700 waardoor er in treinschakeling gereden kon worden, moest er een minimaaal vermogen van 2400 kW geleverd kunnen worden. Hierdoor zijn de rijtuigen voorzien van drie draaistellen in plaats van twee, waardoor een bijzondere asindeling Bo'Bo'Bo' ontstond.
De tractie- en elektrische installatie is geleverd door ADtranz, wat tegenwoordig onderdeel van Bombardier Transportation is.De mAB'k's worden voortbewogen door draaistroommotoren.
In een later stadium zullen deze rijtuigen omgebouwd worden worden voor modernisering voor een Intercity trein.