De Trein van de Vrijheid

Al eerder hadden we een review aan de Vrijheidtrein besteedt, maar vanwege bepaalde redenen was deze stilletjes van de site verdwenen. Gezien het al weer drie jaar geleden is dat de trein zijn expositie-ritten ging rijden leek het ons een leuk idee om de review weer opnieuw terug te plaatsen.

De trein is een Materieel '64 van de 'Plan T' serie, en daarmee één van de oudste in gebruik zijnde stellen van ons land. Speciaal vanwege de viering van 65 jaar bevrijding is er een oud treinstel uit deze serie omgebouwd tot expositietrein welke ook 'De Vrijheidstrein' genoemd werd. Voor dit treinstel is gekozen omdat de treinen al de ouderdom hadden overschreden, en deze prima voldeed als uniek en tijdelijk museum totdat de tijd definitief voorbij was.

Het bezoek aan de expositietrein

Op 22 april heb ik op een vrije werkdag besloten om de Vrijheidstrein eens te gaan spotten te Utrecht, en tevens er een stukje mee te gaan reizen tot aan Amersfoort. De trein heeft voor de WO-II expositie die er in plaatsvond een klein uur stil gestaan in Utrecht, zodat ik de kans had om een fraaie fotoreportage te maken van al het interessants wat er in te zien was en de aanpassingen die aan het treinstel waren aangebracht.


De trein komt hier het station van Utrecht Centraal binnen uit de richting van Utrecht Lunetten. De trein kwam binnen op spoor 9 waar deze enige tijd stil stond. Opvallend is de de kop van de trein aan deze kant volledig blauw is, bijzonder kenmerkend gezien er steeds vaker door de Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) verplicht wordt dat er een geel of wit contrastvlak zichtbaar moet zijn op de neus. De nieuwe witte LED's die duidelijk zichtbaar zijn in de frontseinen dienen blijkbaar als vervanger daarvoor. Voorhen had deze trein nog geen LED-verlichting in de frontseinen.


De andere kant van de trein is kenmerkend door een rode kop. Ook hier zijn bij de fronseinen LED's aangebracht, maar dit geldt niet voor de rode frontseinen die op dit moment aan staan. Ook de bekende 'hoedjes' voor op de koppeling zijn met de nieuwe huisstijl van de trein meegegaan, hoewel deze niet meer gebruikt worden om de koppelingen te beschermen.


Binnen bij de deuren troffen we deze plattegrond aan welke toont wat er in welk deel van de trein te zien is.


Hier treffen we de eerste explositie aan. Hier zien we een kast met daarin divere interessante weetjes over de Tweede Wereldoorlog. Een televisiescherm is hier ook in te vinden. Ook zijn hier klapstoeltjes aangebracht.


Tussen de raamlijsten vinden we deze borden met vragen en weetjes.


Een oud bekend detail uit de Tweede Wereldoorlog was de Jodenhaat. Deze foto laat zien "Joden niet gewenscht" zijn.


Een tijdlijn met de jaartallen waarin diverse verdragen en akkoorden zijn gesloten is ook zichtbaar in het treinstel.


Om de reizigers voldoende comfort te bieden zijn niet alle stoelen uit het treinstel weggehaald. TIjdens de rit kunnen ze o.a kijken naar filmpjes en vraagstellingen over de Tweede Wereldoorlog.


Hier zien we de andere kant van de reizigerscoupé. Op de kopwand zien we Nelson Mandela  oud-president van Zuid-Afrika.


De derde coupe was wederom weer als expositieruimte ingericht. Hier troffen we voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog aan welke in vitrines te zien waren.


In de vitrines vonden we ook een fotoboek met foto's van tijdens de oorlog.


Ook 's lands bekende rood-wit-blauw lag in een vitrine tentoongesteld.


En oude lectuur troffen we ook aan waarin de jaren van de oorlog van 1940-1945 verteld werd.


En ook aan dit historisch ogende blikje hing letterlijk een verhaal er aan vast. Welk verhaal is ons inmiddels helaas doen vergeten.


Ook lagen er wanten met een heel verhaal in de vitrine's van het treinstel.


Medewerkers van de Stichting Vrijheid waren ook aanwezig in de trein. Zij stonden klaar om vragen over de Vrijheid te beantwoorden. De foto is genomen in het vierde en laatste deel van deze trein. Ook hier hangt op de achterste wand een scherm met diverse vraagstellingen.


Deze vraagstellingen werden er op de televisieschermen in de trein weergeven. Elk scherm toonde lijn eigen vragen. De reizigers kon zelf de keuze maken, waarna na verloop van tijd het juiste antwoord getoond werd.


Een saillant detail was dat er ook een ouderwets nummer aangebracht werd boven de tussenschuifdeuren die aangaven welk nummer het treinstel had. De Plan T serie heeft vroeger al een modernere stijl hiervoor gekregen, maar blijkbaar vond men het wel interessant om ook deze trein een deel van zijn geschiedenis terug te geven.

Geschiedenis

Deze trein is gekozen uit een aantal terzijde staande Mat'64 treinstellen uit de serie Plan T. Deze vierdelige stellen zijn wegens ouderdom uit de dienst genomen om afgevoerd worden voor de sloop. Het treinstel die in 2010 de Vrijheidstrein reed is 520, en is in de werkplaats van NedTrain te Tilburg omgebouwd tot Vrijheidstrein. De wijzigingen mogen inmiddels wel duidelijk zijn.

Na 5 mei is de trein na een kort verblijf in het Spoorwegmuseum dan eindelijk naar het opstelterrein van de Cartesiusweg in Utrecht afgevoerd, waarna deze nog enkele maanden aan de kant heeft gestaan. Hier is deze nog gestript van alle apparatuur zoals de televisieschermen en de expositiestukken. Daarna viel dan echt het doek en werden de vier delen afgevoerd voor de sloop door het Groningse bedrijf Simmeren.