Arriva start vanaf december met nachttrein naar Schiphol

De WINK-trein van Arriva. (Foto: Treinenweb)
De WINK-trein van Arriva. (Foto: Treinenweb)

Spoorvervoerder Arriva zal vanaf de nieuwe dienstregeling voor 2023, die in december ingaat, van start gaan met twee nieuwe nachttreinen. De verbinding zal eerst beginnen tussen Maastricht en Schiphol en even later ook van Groningen naar Schiphol.

De nieuwe nachtelijke treindienst zal vanaf 16 december ingaan. Eerst zal er worden gestart met de verbinding Maastricht en Schiphol, en vanaf januari volgend jaar komt ook de treindienst van Groningen naar Schiphol erbij. Tijdens de rit zullen de treinen gaan stoppen op de grote stations.

Afgelopen september werd duidelijk dat de ACM het groene licht gaf voor de treindienst, onder de voorwaarde dat Arriva de NS niet in de weg zou zitten. Vorig jaar juni kwam het bedrijf al met de plannen voor de nachttrein waarmee ze de monopoliepositie met de NS wouden verbreken.

Nachttrein

Er zullen wekelijks twee treinen heen en weer rijden tussen Groningen en de Randstad en Maastricht en de Randstad.

De trein vanuit Maastricht vertrekt om 01.01 uur in de richting van Schiphol en rijdt via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid naar de luchthaven waar hij om 03.15 uur aankomt. Via dezelfde route zal de trein weer terugrijden waarna hij om 07:57 waar aankomt in Maastricht.

Wanneer de nachttrein van en naar Groningen van start gaat kon Arriva nog niet precies zeggen. Omdat er momenteel vanwege de stremming tussen Lelystad en Dronten geen treinen kunnen rijden vinden de test- en opleidingsritten later plaats. Hierdoor is er dus een vertraging voor deze nachttrein. Arriva heeft eerder al bekend gemaakt dat ze gebruik zullen maken van bestaande treinen. Omdat er elektrisch gereden wordt zal er een FLIRT uit de concessie van Limburg of de gelijksoortige WINK-trein uit Groningen en Friesland worden ingezet.

Ticket

De nachttrein maakt geen gebruik van de OV-chipkaart, maar van een e-ticket. Deze is via de speciale app Glimble voor een vaste prijs van tien euro aan te schaffen. Het e-ticket is voorzien van een QR-code waarmee de poortjes op de stations geopend kunnen worden.

Open toegang

De nachttrein is een historisch moment voor het spoorvervoer in Nederland omdat er gebruik wordt gemaakt van 'open access', zodat ook andere partijen met een vaste dienstregeling gebruik mogen maken van het hoofdrailnet. Dit is sinds 2021 mogelijk vanwege een nieuwe Europese wetgeving zodat er geen spraken meer is van overheidsconcessies.

"Het is fantastisch dat de eerste trein in open toegang nu ook daadwerkelijk gaat rijden, zegt Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland tegenover OvPro."Een historisch moment wat mij betreft. Zo moeten we ook omgaan met het hoofdrailnet."