ÖBB: In 2025 nieuwe generatie Nightjet naar Amsterdam

De Oostenrijkse ÖBB bestelt 20 extra nieuwe Nightjet-treinen bij Siemens. Met deze bestelling wil de vervoerder in 2025 maar liefst 33 nieuwe moderne internationale nachttreinen laten rijden. Ook zal de nieuwe Nightjet-generatie uiteindelijk naar Amsterdam gaan rijden.

Momenteel heeft de ÖBB eerst 13 Nightjet-treinen van de nieuwe generatie besteld. De vervoerder heeft dinsdag bekend gemaakt dat ze via een raamcontract nog eens twintig extra treinen zullen bestellen. Bij de eerste bestelling was al bekend dat er gebruik zou worden gemaakt van de extra levering.

"De bestelling van 20 extra Nightjets is een belangrijke stap in het positioneren van ÖBB als marktleider in de Europese nachttrein-sector. De ÖBB is nu al de grootste nachttreinoperator van Europa. Met de nieuwe, ultramoderne Nightjet-vloot zullen we dat blijven doen en onze reizigers eersteklas comfort bieden", benadrukt Andreas Matthä, CEO van ÖBB.

Ook naar Amsterdam

Deze treinen zijn bedoeld voor het internationale nachtnet van Wenen en Innsbruck naar Hamburg en Amsterdam, en voor de trajecten van Wenen naar Bregenz en Zürich. Momenteel rijden er nog oudere rijtuigen op deze trajecten. Zodra de nieuwe treinen zullen rijden zal de ÖBB een nieuw aanbod introduceren van slaapplaatsen. Zo komen er ook slaapcabines voor mensen die minder kosten willen maken aan de nachtelijke treinreis.

Nieuwe generatie NightJet

De nieuwe generatie van de Nightjet is gebaseerd op het Viaggio-platform van Siemens. De trein moet zorgen voor een milieuvriendelijk alternatief in vergelijking met korte-afstands vluchten. Ook het comfort voor reizigers is zeer aangenaam omdat deze ook voorzien zal worden van diverse soorten slaapcoupe's, waaronder slaapcabines.

In vergelijking met de huidige Nightjet kunnen er straks ook fietsen mee vervoerd worden. Ook zal de nachttrein voorzien zijn van een verlaagde vloer wat ervoor moet zorgen dat mindervaliden drempelloos in de trein kunnen komen. Daarnaast zal de trein voorzien worden van Wifi, en zullen de ramen speciaal aangepast zijn zodat deze op betere wijze de signalen van mobiele telefonie en internet door zullen laten.


Video: ÖBB

Opvallend design

Een van de opvallende details is dat het stuurstandrijtuig voorzien is van de kenmerkende kop van de Vectron locomotief. De trein is gebaseerd op het Viaggio-platform die Siemens al eerder voor de ÖBB  treinen gebouwd heeft. Ook de Tsjechische Spoorwegen heeft een bestelling gedaan voor de levering van een Viaggio-trein. Voor de Oostenrijkse vervoerder zal de maximale snelheid 230 kilometer per uur zijn. Binnen Nederland zal deze snelheid niet gehaald worden tenzij de trein over HSL-lijn zal rijden. Voor zover bekend zijn er geen plannen dat dit gaat gebeuren.