Bombardier start ombouw Franse AGC-treinen naar batterijaandrijving

Een trein uit de ACG-serie op station Gare de Lyon-Part-Dieu (Foto: Vincent Babilotte)
Een trein uit de ACG-serie op station Gare de Lyon-Part-Dieu (Foto: Vincent Babilotte)

Treinfabrikant Bombardier heeft aangekondigd dat ze van start zullen gaan met de ombouw van een groot aantal treinstellen van het type AGC naar batterijaandrijving.

Als eerste wordt er gestart met een proef van vijf treinstellen uit de de AGC-serie. Deze treinstellen zijn tussen 2005 en 2011 in de fabriek in het Noord-Franse Crespin gefabriceerd.

In 2019 kondigde de Canadese fabrikant aan dat ze van start konden gaan om tijdens een mid-life upgrade een groot deel van de treinstellen uit de B-klasse om te bouwen naar batterijaandrijving, waarbij de twee dieselmotoren zouden worden vervangen door accupacks tijdens een mid-life revisie. De batterijen zoudenn naar verwachting 10 jaar mee kunnen gaan, en hebben een actieradius van 80 kilometer

De ombouw zal 38,5 miljoen euro kosten en zal worden gefinancierd door de Franse (SNCF), die € 6 miljoen bijdraagt, Bombardier draagt 5,5 miljoen euro bij en de regio's Auvergne-Rhône-Alpes, Hauts-de-France, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie en de Provence- Regio's in de Alpes-Côte d'Azur lekken elk 5,4 miljoen euro neer.

De omgebouwde treinstellen zullen worden getest op de trajecten lijnen Lyon - Bourg-en-Bresse, Bordeaux naar Le Verdon en Saint Mariens, Nîmes - Le Grau-du-Roi, Marseille - Aix-en-Provence en Abancourt - Beauvais - Creil.