ÖBB bestelt nieuwe reddingstreinen bij Stadler

De Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) hebben bij treinenbouwer Stadler tot twintig nieuwe brandbestrijdings- en reddingstreinstellen besteld. De twee bedrijven hebben hierover een raamovereenkomst getekend.

Eind december 2020 ondertekenden Stadler en de ÖBB een raamovereenkomst voor de ontwikkeling, fabricage, levering, goedkeuring, en ingebruikname van maximaal 20 nieuwe brandbestrijdings- en reddingstreinen. De totale orderwaarde is maximaal 240 miljoen euro. In een eerste bestelling zijn er  aanvankelijk 5 treinen besteld ter waarde van ongeveer 60 miljoen euro. De nieuwe treinen zullen de oude treinen die afkomstig zijn uit 2004 en 2005 gaan vervangen.

Opbouw

Over het uiterlijk van de trein is nog weinig bekend. Wel heeft Stadler de technische specificaties naar buiten gebracht. Het zal gaan om driedelige voertuigen van ongeveer 66,5 meter lang. Ze bestaan ​​elk uit een motorwagen, een gemotoriseerde stuurstandrijtuig die voorzien is van een lage vloer en een waterwagen die tot 45.000 liter water kan vervoeren.

De treinen kunnen worden ingezet voor het redden van personen en worden uitgerust met 56 zitplaatsen en 300 staanplaatsen. De voertuigen hebben een snelheid van 160 kilometer per uur en zijn tri-modaal inzetbaar zodat ze elektrisch, dieselelektrisch en op batterijen kunnen rijden.

De eerste reddingsvoertuigen moeten uiterlijk medio 2024 in gebruik zijn. De voertuigen zijn zowel bedoeld voor hulpverlening in de drie nieuwe basistunnels Koralm, Semmering en Brenner als ter vervanging van de eerste generatie brandweer- en reddingstreinen van ÖBB en kunnen op het gehele ÖBB-routenetwerk rijden.