Gräper: "Wunderline loopt op schema"

De 303 die sinds 12 april 2014 rondrijdt met 'Wieder Line'-livrei. (Foto: H.Boorsma)
De 303 die sinds 12 april 2014 rondrijdt met 'Wieder Line'-livrei. (Foto: H.Boorsma)

De realisatie van de Wunderline, de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen, ligt ondanks de Coronacrisis momenteel op de goede koers. Naar alle verwachting lijkt de deadline van de snelle grensoverschrijdende verbinding in 2024 gewoon te worden gehaald

"Eigenlijk is de coronacrisis een hulpmiddel voor ons geweest", zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie Groningen tegenover RTV Noord. "We werken met Nederlandse en Duitse partijen en door corona hoeven we nu veel minder te reizen. We kunnen online beter overleggen, waardoor een aantal dingen veel sneller zijn gegaan."

Sneltrein naar Winschoten

Aan van de stappen van de Wunderline is de aanleg van diverse extra sporen. "We hebben ook gesprekken gevoerd met de bouwondernemingen en besproken hoe we de werkzaamheden veilig en vlot kunnen laten verlopen. De sneltrein naar Winschoten is een van de projecten, en is tevens ook de eerste stap en dat project ligt op koers. Die gaat eind dit jaar rijden."

Friesenbrücke

De eerste fase van de werkzaamheden aan de Wunderline gebeurt vooral in Nederland; daarna is Duitsland aan beurt. Hier zal de beschadigde Friesenbrücke die in 2015 beschadigd is geraakt in 2024 vervangen moeten zijn. Gräper geeft aan vertrouwen te zien in de planning. "De kapotte Friesenbrücke moet in 2024 klaar zijn en dat lijkt te gaan lukken."

Na herstel moet de brug een van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa zijn met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter. Voorheen was de brug aanzienlijk smaller waarbij een deel met regelmaat gedemonteerd moest worden als er een breed schip door moest varen die afkomstig was van de nabijgelegen scheepswerf. 

Corona-crisis

De Coronacrisis volgt volgens Gräper wel een uitdaging. "Kunnen we dan voldoende arbeidskrachten krijgen? En als we heel lang een deel van de wereld dichthouden, wordt het lastig om materieel op de juiste plek te krijgen. Maar die moeilijkheden voorzien we nu nog niet', besluit Gräper.