Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Arriva: "Vanaf 2022 jaarlijks 2% minder CO2"

Regionale spoorvervoerder Arriva heeft bekend gemaakt vanaf 2022 jaarlijks 2% minder CO2 uit te willen stoten. Het nieuwe materieel moet hieraan gaan bijdragen. De plannen om de bestaande dieseltreinen die in het noorden rijden, om te bouwen naar hybride treinen, worden van tafel geveegd.

Twee jaar geleden kondigde Arriva aan nieuwe treinstellen aan te schaffen voor de concessie in Noord-Nederland. Hierbij kondigde de vervoerder toen aan aan de bestaande dieseltreinen van het type GTW hybride te maken. Deze plannen zijn inmiddels van tafel geveegd nadat is gebleken dat de toelating van deze treinen 5 tot 7 jaar zou duren. Hierdoor zou de tijd om de kosten terug te verdienen te kort zijn voor de resterende periode tot 2035 waarna de concessie loopt.

De bestaande dieseltreinen krijgen wel een metamorfose met een nieuw interieur en huisstijl, en wordt er een batterijpakket aangebracht om de remenergie in op te slaan. Naar alle verwachting zal de nieuwe huisstijl binnen afzienbare tijd worden gepresenteerd.

Het artikel gaat verder na de afbeelding

Foto: Arriva
Een voorbeeld van de vernieuwde GTW-trein van Arriva, welke tevens in een nieuw jasje gestoken zal worden. (Afbeelding: Arriva)

CO2 terugdringen

Wel laat Arriva weten dat ze wel de ambitie blijven behouden om de CO2 uitstoot terug te blijven dringen. Dit omvat het hele keten: Het moment waarop de trein geproduceerd wordt, in dienst is, en uit dienst zal treden, tot het recyclen van de trein. Arriva gaat in samenwerking met de TU Delft een CO2 barometer ontwikkelen welke tijdens de aanstaande concessie, die van 2020 tot en met 2035 loopt, de uitstoot in beeld brengen.

De CO2-barometer zal ook een leidende maatregel vormen, waarbij Arriva zichzelf monitort op de emissie op haar spoorwegnet. Mocht blijken dat zij niet hun best doen, en de prestaties te laag liggen, belooft het bedrijf zichzelf te beboeten. Topman Anne Hettinga: "Als wij dat doel als Arriva niet halen dan geven we onszelf een boete die we inbrengen in een ontwikkelfonds ten behoeve van duurzaamheid."

Foto: Arriva
Een afbeelding van de nieuwe WINK voor Arriva die vanwege de nieuwe batterijconcept ook de WINK genoemd wordt.. (Afbeelding: Arriva)