Jaarcijfers NS: "Reiziger gaat er in 5 jaar fors op vooruit"

De NS heeft donderdag de jaarcijfers van het afgelopen jaar weer bekend gemaakt. De reis van de Nederlandse treinreiziger is de afgelopen 5 jaar fors verbeterd. De reiziger waardeert de verbeteringen: 89 procent van de reizigers is tevreden tegenover 75 procent aan de start van de concessie in 2015.

Het aantal dagelijkse reizigers is in die periode gegroeid van van 1,1 naar 1,3 miljoen. Samen met Prorail zijn er vele stations verbeterd, waarbij 16 stations volledig werden verbouwd of werden vernieuwd. Dit leidde tot een forse verbetering van de stationsbeleving. Ook investeerde de vervoerder voor in totaal ruim € 3 miljard waarvan € 2,1 miljard in de aanschaf en modernisering van treinen, waaronder de SNG en de ICNG welke volgend jaar in dienst zal komen op de nationale HSL-verbindingen. Ook het gebruik van de OV-fiets steeg van 1,9 miljoen naar 5,3 miljoen ritten per jaar. Ook de CO2 uitstoot is gedaalde van 16 gram naar 0 per reizigerskilometer door de overgang naar 100% windstroom voor het spoorwegmaterieel.

Nieuwe strategie: "Nederland duurzaam bereikbaar, voor iedereen."

De NS wil nu de weg inslaan voor een nieuwe strategie voor de bereikbaarheidsambities van Nederland. Onder de noemer "Nederland duurzaam bereikbaar, voor iedereen", willen ze dit uit gaan voeren.

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Onze vernieuwde strategie is ambitieus en realistisch tegelijk. Dat is ook nodig. De huidige populariteit van het spoor is geen vanzelfsprekendheid, maar de uitkomst van hard werken door duizenden collega’s. Door de reizigersgroei en de verstedelijking zijn de mobiliteitssopgaven voor de komende jaren enorm. We zitten midden in een energietransitie. We willen in Europa minder vliegen en meer met de trein reizen. Daarvoor is het van belang dat Nederland voor de lange termijn investeert in de noodzakelijke infrastructuur. Achterover leunen is er niet bij.”

Ook de flex-reizigers zullen volgens de NS profiteren van de nieuwe strategie. Van Boxtel vervolgt:

“De flexreiziger ziet zichzelf niet als automobilist, treinreiziger of fietser, maar kiest het vervoer afhankelijk van het moment en de bestemming. Daarvoor moeten we de muren tussen de verschillende vormen van privé-, deel- en openbaar vervoer zoveel mogelijk weghalen, in samenwerking met de gehele mobiliteitssector. Zo krijg je als reiziger een zo breed mogelijk aanbod waar reizen op internationaal, nationaal, grootstedelijk niveau en in de regio naadloos in elkaar over gaan. Zo bedienen we een nieuwe generatie reizigers met flexibele vervoersmogelijkheden voor wie de trein een logische keuze is.”

Het artikel gaat verder na de foto

Foto: NS
Foto: NS

Cijfers over 2019

In 2019 groeide het aantal reizigerskilometers met 3,7 procent ten opzichte van een jaar eerder, het hoogste groeicijfer sinds 2008. De groei deed zich vooral voor op drukke trajecten in de Randstad (+6,4% ) en op de trajecten Amersfoort - Deventer (+10,7%), Arnhem - Utrecht (+8,2%), Venlo - Eindhoven (+7,4%) en Groningen - Zwolle (+5%). De kans op een zitplaats in de spits bleef tijdens deze groei ongeveer gelijk: 94,9% (2018: 95,1%).

Net als vorig jaar kwam 92,6% van de reizigers op tijd. Reizigers waren opnieuw meer tevreden: 89% gaf een 7 of hoger (2018: 86%). Op alle onderdelen voldeed NS aan de afspraken. Op tien van de twaalf  afspraken werd zelfs de ambitieuze streefwaarde behaald. Hierdoor kan de NS nu een bonus van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bonus tegemoet zien van 6 miljoen euro. De afgelopen 5 jaar betaalde NS in Nederland bijna € 2 miljard aan concessievergoeding en railinfraheffing.

Betaalbaar voor jongeren

Eerder maakte de NS donderdag bekend dat treinreizen beter betaalbaar wordt voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar. Dat is één van de maatregelen die uit de nieuwe strategie voortkomt. Met een nieuwe jongerendagkaart en een nieuw jongerenweekendabonnement, wordt reizen voor hen 55% tot 60% goedkoper dan nu. Een gezin met kinderen in deze leeftijdscategorie kan hiermee maandelijks tot honderd euro besparen. De maatregel geldt in eerste instantie voor een halfjaar. Als de jongerenkaarten populair blijken, wordt deze maatregel doorgezet.

Uitbreiding van materieelvloot

"De ruggengraat van de NS-strategie blijft de trein met een krachtig en vitaal netwerk waarin stations steeds meer een mobiliteitshub worden en samen met het hoofdrailnet een onlosmakelijk geheel zijn.", schrijft de NS. Hiervoor heeft NS haar investeringsprogramma verhoogd naar ruim €6 miljard voor de gehele concessieperiode. Naast deze verbeteringen is NS bezig om in verschillende regio’s de reistijd te verkorten en overstapmogelijkheden te verbeteren.

NS verwacht dat de reizigersaantallen de komende 5 jaar verder gaan groeien. De kans op een zitplaats blijft daarmee onder druk staan. De afgelopen jaren investeerde NS flink in de aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Na de instroom van de Sprinter FLIRT in 2017, de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) in de periode 2018 tot 2023), is NS nu bezig met de ontwikkeling van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) welke tussen 2021-2028 in zal stromen.

Voor de verdere uitbreiding van de treinvloot, onderzoekt NS de mogelijkheid om nieuwe treinen aan te schaffen die in de periode 2027-2030 op het spoor kunnen komen. Daarbij overweegt NS een tussenvorm van dubbel- en enkeldekstrein.

Het artikel gaat onder de foto verder

Foto: Still shot video NS
De nieuwe ICNG die de fabriek uit gerold is voor test- en proefritten. (Foto: NS)

Stations, een onmisbare schakel voor de reiziger en de stad

De tevredenheid over de stations stijgt al jaren. In 2019 was 77% van de reizigers tevreden over het station tegenover 65% bij de start van de concessie in 2015. Samen met ProRail werkt de NS aan veilige en comfortabele stations. In 2019 is er gestart met een vernieuwing van 200 stations. Inmiddels zijn er in dat jaar 8 nieuwe Stationshuiskamers geopend en 50 vernieuwde toiletten geplaatst. 108 toiletten kregen een nieuwe toegangsdeur, waarmee contactloos betalen mogelijk is. Ook zijn er 189 watertappunten geopend, waarmee het totaal op 241 komt.

Het station is tevens dé schakel in de hele reis van deur tot deur: fiets, auto, ander openbaar vervoer komt hier allemaal samen. In 2019 hebben gemeente Utrecht, ProRail en NS één van de grootste fietsenstallingen ter wereld geopend met 12.500 fietsparkeerplekken en 1.000 OV-fietsen. Afgelopen jaar is station Heerlen na een verbouwing van zeven jaar officieel geopend. Onder meer de stationsomgeving in Roosendaal, Zwolle en Den Haag Hollands Spoor staan nu op de planning om te worden herontwikkeld.

Foto: NS
Het nieuwe stationsgebouw in Heerlen (Foto: NS)