Aantal doden bij overwegbotsingen in 2019 licht gedaald

In 2019 vielen er negen doden en drie zwaargewonden bij overwegen, meldt ProRail. Zes doden vielen door het roekeloos gedrag. In 2018 lag het aantal op veertien doden. In totaal waren er vorig jaar 42 botsingen.

Via toezichtcamera’s ziet ProRail nog steeds vaak weggebruikers slalommen langs de gesloten overwegbomen. "Auto’s, brommers, fietsers en voetgangers die nog snel even willen oversteken voordat de bomen gesloten zijn. Dit is levensgevaarlijk!", schrijft ProRail.

"Ieder ongeval is er één te veel"

Anne Zwiers, directeur overwegen bij ProRail: "Ieder ongeval is er één te veel. En zeker als dit door roekeloos gedrag gebeurt. Een ongeval heeft enorm veel impact op familieleden, machinisten, incidentenbestrijders en andere hulpverleners. Ook leveren incidenten bij overwegen veel hinder op voor het treinverkeer". Om deze reden wil ProRail het aantal overwegen terugdringen, waarbij onveilige overwegen de grootste prioriteit hebben, waarbij ze omgebouwd, opgeheven, of vervangen kunnen worden door een brug of tunnel.

Beboeten

Risicovol gedrag op overwegen is wettelijk verboden. De boete hiervoor kan oplopen tot 240 euro voor een auto of motor. Voor bromfietsers is dit 160 euro, voor fietsers 95 euro en voetgangers betalen 70 euro. Voor gemotoriseerde weggebruikers heeft proRail bij enkele overwegen in het land een speciale flitscamera staan die automatisch een bekeuring naar de weggebruiker thuis stuurt. Ook worden er met regelmaat boa's ingezet bij diverse overwegen die al het verkeer in de gaten houden, en bij overtreding beboeten. "Want al gaat het allemaal nét goed. Maar ook iedere bijna-aanrijding leidt tot vertraging van het trein-, en vaak ook het wegverkeer. Én tot grote schrik bij de machinist en overige weggebruikers", benadrukt de spoorbeheerder.

Minder spoorwegovergangen

Het aantal overwegen is de afgelopen jaren stevig gedeeld. Nederland telt momenteel ruim 2.100 openbare spoorwegovergangen, terwijl dit er dertig jaar geleden nog ruim 3500 waren. Een groot deel  is momenteel al beveiligd. De komende jaren zullen de openbaar toegankelijke Niet Actief Beveiligde Overwegen worden opgeheven of worden beveiligd. In sommige gevallen worden ze tijdelijk al afgesloten. Dit gebeurt in overleg met de gemeente en omwonenden.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb