Meer treinen mogelijk door uitbreiding planning software ProRail

Vanaf dienstregeling 2022 kunnen treinen sneller na elkaar vertrekken en aankomen. Daardoor ontstaat er meer capaciteit op het spoor, waardoor er meer treinen kunnen gaan rijden. Dat bevestigt ProRail na een bericht van de Telegraaf.

Nu wordt er minimaal drie minuten tussen twee treinen gepland. Maar die generieke norm houdt geen rekening met de plaatselijke situatie. Een verbeterde module in de huidige software moet er voor zorgen dat dit kan gaan veranderen. Straks zal per locatie, en zelfs per trein de minimale opvolgtijd tussen twee treinen gaan verschillen. “Er is straks geen sprake meer van een generieke norm” legt ProRail woordvoerder Andy Wiemer uit. Wiemer vertelt verder: “We weten dat er situaties zijn waarin de norm van 3 minuten die we nu hanteren veel te ruim is”.
Van 7.000 naar 9.000 treinen

Verbeterde software

Voor het ontwerp van de dienstregeling 2022 zal de verbeterde software gebruikt worden. Doordat treinen elkaar op sommige plekken sneller kunnen opvolgen dan nu het geval is, ontstaat er ruimte op het spoor voor meer treinen. In de Telegraaf legt Niels Bik van ProRail uit dat de capaciteit op het Nederlandse spoor hierdoor zal groeien van 7.000 naar straks 9.000 treinen.

Kinderschoenen

De spoorsector ontwerpt de dienstregeling in het op maat gebouwde Donna. Bij NS en ProRail is er een speciaal team ingericht die uitsluitend werken om deze software te verbeteren. De software zal straks op microniveau (sectieniveau) de dienstregeling gaan doorrekenen. “Dat gaat in de praktijk om miljoenen secties die we in een milliseconde door moeten gaan rekenen. Dat vergt vergt enorme rekenkracht” aldus Bik. Hij wijst er wel op dat de ontwikkeling nieuw is. “Dat staat echt nog in de kinderschoenen”.

Foto: Alfenaar
Foto: Alfenaar

Bron: Treinreiziger