NS en ProRail vragen 20,6 miljard euro van het Rijk

De NS en ProRail vragen 20,6 miljard euro van het Rijk om te kunnen investeren in een toekomstbestendiger spoor. Van dit geld willen beide partijen frequentere treinen laten rijden, snellere verbindingen realiseren en de capaciteit op stations vergroten.

Het geld moet komen uit het investeringsfonds van 50 miljard euro dat in Den Haag wordt ingericht waarmee de Nederlandse economie de komenden decennia verder kan groeien. Op het huidige moment werkt het kabinet nog aan de invulling van het grote fonds. Naar verwachting zullen de ministers Hoekstra (Financiën) en Wiebes (Economische Zaken) de plannen aan het begin van 2020 presenteren.

Plannen

De meeste voorstellen in het plan zijn geen onbekende plannen. Op de belangrijke routes tussen Amsterdam - Eindhoven moeten meer treinen gaan rijden, en ook de stations Amsterdam, Amersfoort, Schiphol, Leiden, Nijmegen en Roermond moeten worden uitgebreid. Daarnaast zijn er ook plannen om de Noord/Zuidlijn verder vanaf Amsterdam-Zuid door te trekken naar Schiphol, wat momenteel al wordt onderzocht door de provincie Noord-Holland.

Ook de reisduur moet in de toekomst minder worden. Uiteindelijk moet een treinrit tussen Groningen en Leeuwarden met de Randstad verkort worden met 15 minuten door via de Hanzelijn te rijden op hogere snelheid. Daarnaast moeten de routes van Nijmegen, Twente en Vlissingen met de Randstad zelfs 30 minuten sneller worden.

Spanning op bovenleiding

Ook is er in de plannen opgenomen dat de spanning op de bovenleiding verhoogd zal worden van 1500 volt naar 3000 volt. Hierdoor kunnen er nog meer treinen dichter op elkaar rijden, en kunnen de treinen sneller optrekken.

Volgens Hans van Leeuwen, financieel directeur van ProRail wordt er voor stikstof-oplossingen vooral naar de boeren en een lagere maximum snelheid wordt gekeken, maar is er ook een andere oplossing: "Eentje die al 180 jaar bestaat: het spoor. Kortom, blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor."

Spoorplafond

In augustus van dit jaar maakte de NS bekend dat in 2027 het 'spoorplafond' bereikt zal worden. Het aantal reizigerskilometers is in de eerste helft van 2019 met 4,6 procent gestegen. Hiermee komt het plafond al eerder in zicht dan gedacht werd. Hierdoor moeten NS en ProRail maatregelen blijven nemen om extra treinen te kunnen laten rijden, en de frequentie op het spoor te verhogen.

Foto: Alfenaar
Foto: Alfenaar