Eurostar piekt recordmaand tijdens zomer

De Eurostar, die het vaste land van Europa met het Verenigd Koninkrijk verbindt, sprak donderdag over een aanhoudende groei van het aantal passagiers in het derde kwartaal van dit jaar, waarbij augustus de drukste ooit was. Toen was er sprake van meer dan 1 miljoen reizigers.

Het aantal passagiers steeg vanaf juli in drie maanden op een rij met 4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toen was er sprake van 3,0 miljoen tegenover 3,1 miljoen in 2019. Ook de omzet van de vervoerder steeg dit jaar met 3% tot 294 miljoen euro, vorig jaar was dit omgerekend bijna 286 miljoen euro.

Deze resultaten werden ondersteund door een sterke stijging van 16% in het derde kwartaal van de verkoopopbrengsten van klanten uit Noord-Amerika, die tijdens het zomerseizoen kozen voor de hogesnelheidstrein om Europese steden te reizen.

Campagne

Aan het einde van het kwartaal lanceerde Eurostar een nieuwe reclamecampagne in alle markten, gericht op de voordelen van reizen met Eurostar en het concept dat "je meer ziet als je niet vliegt". Met het gemak en comfort van de hogesnelheidstrein en de groeiende vraag naar duurzame vervoersmiddelen wordt de trein steeds vaker gezien als een overtuigend alternatief voor reizen per vliegtuig.

25ste verjaardag van Eurostar

Op 14 november 2019 viert Eurostar zijn 25-jarig bestaan. Gedurende deze periode heeft het een revolutie teweeggebracht in reizen over het Kanaal. Sinds de start in 1994 is de reistijd van Londen naar Brussel teruggebracht van 3 uur en 15 minuten naar 1 uur en 56 minuten. Een reis van Londen naar Parijs verminderde van 3 uur naar 2 uur en 15 minuten. Het aantal passagiers is gestegen van iets minder dan 3 miljoen in het eerste volledige jaar van dienstverlening naar 11 miljoen in 2018.  

Met prijzen vanaf 39 euro voor een enkele reis, geen extra kosten voor bagage of het kiezen van een zitplaats en een CO2-uitstoot tot 90% minder dan bij vergelijkbare vluchten, is Eurostar een concurrerende en aantrekkelijke keuze voor korteafstandsreizen in Europa.

Mike Cooper, CEO van Eurostar; zegt hierover: "We hebben deze zomer een positieve dynamiek gezien met een sterke groei van het aantal Noord-Amerikaanse passagiers dat kiest voor reizen per hogesnelheidstrein.  Met onze 25ste verjaardag later dit jaar en de groeiende vraag naar duurzaam reizen hebben wij en onze passagiers een spannende tijd voor de boeg".

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb