ACM in hoger beroep tegen van tafel geveegde miljoenenboete NS

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat in hoger beroep tegen het eerdere besluit die de rechter uitsprak over de miljoenen boete voor NS, die uiteindelijk van tafel werd geveegd. Afgelopen donderdag verliep de termijn om in hoger beroep te gaan.

Een woordvoerder legt tegenover De Limburger uit dat het om een pro-forma zaak gaat. Dit houdt in dat pas op een later moment een motivatie over de zaak hoeft te worden gegeven. Om deze reden is besloten omdat ACM nog niet klaar is met de analyse van de eerste uitspraak en later een definitief besluit wilt maken over het vervolg.

Aanbesteding OV-concessie Limburg

Al eerder legde de ACM de NS een hoge boete op omdat de spoorvervoerder haar economische machtspositie op het hoofdrailnet zou hebben gebruikt tijdens de aanbesteding van de openbaar vervoers concessie in Limburg. Door het indienen van een verlieslatend bod en uit het ernstig hinderen van de concurrenten in de aanbesteding, Arriva en Veolia, zou er sprake zijn van misbruik. Hierdoor werd er een boete van bijna 41 miljoen euro opgelegd door de ACM.

De NS liet weten niet eens te zijn met de boete en vechtte deze aan. De vervoerder liet weten het  oneens te zijn met het oordeel en de onderbouwing van de ACM. De rechtbank in Rotterdam gaf de NS gelijk omdat ACM niet voldoende heeft bewezen dat de NS een economische machtspositie had die misbruik kon worden.

Aanbesteding

De aanbesteding in 2015 was eerst door Abellio, een dochterbedrijf van de NS, gewonnen. Nadat bleek dat er fraude in het spel was werd door de provincie besloten om de concessie ongeldig te verklaren. Eind april zou er vertrouwelijke informatie verkregen door Abellio en dochterbedrijf Qbuzz  aan een oud-directeur van Veolia. Hierop greep de provinciebestuur in om van het contract met Abellio te beëindigen.  Uiteindelijk trad NS-topman Timo Huges af omdat hij verantwoordelijk zou zijn voor de fraude doordat er sprake was van interne kennis die door zou zijn gespeeld.

Uiteindelijk heeft de provincie Limburg besloten om het openbaar vervoer in Limburg alsnog te gunnen aan Arriva, die de tweede op de lijst stond voor de aanbesteding van het spoor- en busnetwerk in de gele provincie Limburg.

Foto: Erik1980 (Wikipedia)
Een trein van het vroegere Veolia, die van 2006 tot 2016 de concessie had binnengehaald voor het openbaar vervoer in Limburg. (Foto: Erik1980 (Wikipedia))