ProRail: In 2030 acht intercities per uur tussen Amsterdam en Alkmaar

In 2030 wil ProRail acht intercity's per uur laten rijden tussen Amsterdam en Alkmaar. Dat is het uitgangspunt waarmee de spoorbeheerder momenteel gesprekken over voert met vervoerders en belangenmaatschappijen.

De wijzigingen zijn door ProRail samengevat: Zo zullen er acht treinen per uur rijden en komen er vier vanuit Den Helder. Zij stoppen tot Alkmaar op elk station. Daarna rijden ze als intercity verder en maken ze alleen nog een tussenstop op Zaandam en Amsterdam Sloterdijk, waarna ze op Amsterdam Centraal binnenkomen. Deze intercity’s rijden dan door in de richting van Utrecht Centraal en Nijmegen.

Overstappen

Vier intercitytreinen per uur beginnen hun rit in Alkmaar en stoppen dan in Heiloo, Castricum, Zaandam en Amsterdam Sloterdijk. Zij hebben als eindbestemming Amsterdam Centraal. Reizigers in andere richtingen dienen hier dan over te stappen. Met deze frequentie zal station Heiloo beter bereikbaar worden, terwijl er nu nog twee treinen per uur stoppen in de richting van Amsterdam.

Ook de dienstregeling op de ’Kennemerlijn’ Hoorn - Alkmaar - Haarlem gaat op de schop, als de voorstellen van ProRail doorgang zullen vinden. Twee treinen per uur rijden als intercity van Alkmaar naar Haarlem rijden en stoppen in Castricum, Uitgeest en Beverwijk.

En twee keer per uur zal er dan een stoptrein rijden tussen Hoorn en Haarlem en verder naar Amsterdam. Deze stopt op alle tussengelegen stations. Ten slotte rijden er elk uur vier stoptreinen van Uitgeest naar Rotterdam.

Dienstregeling vernieuwen

Al eerder maakte ProRail al bekend dat de dienstregeling op het spoor in de komende tien jaar flink vernieuwd moet worden om de capaciteit aan te kunnen. "Als er niks gebeurd zouden Amsterdam en Schiphol tegen capaciteitsproblemen aanlopen en kunnen dichtslibben.", benadrukte de spoorbeheerder in maart van dit jaar.

Archieffoto: Treinenweb
Archieffoto: Treinenweb