Binnenkort proef met 'zelf-rijdende' treinen in Noord-Nederland

In het najaar starten de provincie, Arriva en ProRail een proef met een 'gedeeltelijk zelfrijdende trein' op het traject Groningen - Zuidhorn. Vanmorgen zijn beide partijen dat overeengekomen tijdens het ondertekenen van een contract in de stationshal van Groningen.

Er wordt getest met de zogeheten ATO-techniek (Automatic Train Operation) die een deel van de taken op zich neemt. Daarbij is er nog wel een machinist in de treincabine die zelf verantwoordleijk blijft en eventueel in kan grijpen.

De techniek in deze proef zit op het ATO-niveau 2, wat betekent dat er nog steeds oplettende menselijke controle aanwezig blijft. Tijdens de proef wordt gekeken of treinen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor de capaciteit op het spoor vergroot zou kunnen worden.

Ook moeten geautomatiseerde treinen zorgen voor minder energieverbruik en dat de trein minder vaak remt. Dit zou ook moeten kunnen gaan leiden tot tijdsbesparing.

ATO-niveau's

Het autonoom laten rijden van de treinen is onder te verdelen in vier schillende fases. Bij deze proef wordt er vanuit gegaan van niveau 2. Niveau 1 wordt in het algemeen nu op het spoor gebruikt:

Niveau 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
Niveau 2: De trein rijdt automatisch, maar de machinist is in de cabine aanwezig en blijft verantwoordelijk.
Niveau 3: De machinist hoeft niet in de bestuurdersstoel te zitten en kan andere taken vervullen.
Niveau 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Twee proeven

Al eerder liet goederenvervoerder RRF (Rotterdam Rail Feeding) al weten geinteresseerd te zijn om treinen autonoom te laten rijden. Hiervoor gaat er na de zomer ook een proef mee starten, welke op een deel van de Betuweroute plaats zal vinden.

De spoorbeheerder benadrukte destijds dat veiligheid voorop staat. "Op dit moment onderzoeken we samen met andere betrokken partijen wat nodig is om de proeven veilig te laten plaatsvinden. Het is niet zo dat er straks treinen met gevaarlijke stoffen zonder machinist gaan rijden".

Het verschil tussen beide proeven is dat er op de Betuweroute zal worden gereden met ERTMS, echter op de Noordelijke lijnen wordt het 'ATB Nieuwe Generatie' systeem gebruikt. Hiermee worden er dus twee proeven gehouden, kon woordvoerder Aldert Baas van ProRail tegenover Treinenweb bevestigen.

Foto: Roel Hemkes
Foto: Roel Hemkes