Fyra V250 mogelijk weer terug op het spoor

De Italiaanse spoorwegen willen mogelijk de Fyra V250-trein inzetten op de route Rome – Bari – Lecce. Naar verluidt, moet Trenitalia de treinstellen van Hitachi Rail Italië (voorheen nog AnsaldoBreda) als gevolg van "industrie-politieke redenen" overnemen.

De door de Nederlandse en Belgische Spoorwegen afgedankte treinstellen zullen in Italië de kantelbaktreinen van de serie ETR 485 vervangen. Ook deze treinen konden 250 kilometer per uur halen. Toch zal de rit voor de Italianen over het traject wel wat langzamer gaan, omdat de V250 niet over een kantelbak-systeem beschikt, en daardoor op het klassieke bochtige spoor snelheid moet minderen. Daardoor dreigt de reistijd voor de Italianen langer te worden. Om dit op te lossen wil Trenitalia de treinen minder frquent laten stoppen op een aantal stations. Ook zullen er stations worden overgeslagen. De lokale politici zijn tegen deze plannen. De naam Fyra zal overigens geschrapt worden van deze trein omdat dit een merknaam van de Nederlandse Spoorwegen was.

Vorig jaar in december werd al bekend dat de Italiaanse Spoorwegen met de treinen wouden rijden.

Indienststelling In Nederland

Negen V250 hogesnelheidstreinen zijn vanaf december 2012 na vele proefritten en jaren van uitstel in dienst gesteld in Nederland en België. Een maand later, in januari 2013, lieten zowel de NS als de NMBS weten dat ze de treinen per direct uit dienst haalden en een rij-verbod opgelegden. De reden was dat er op het Belgische spoorwegnet een plaat van de trein was afgevallen door bergen sneeuw op het spoor.  Sindsdien hebben ze voornamelijk aan de kant gestaan in Italië.

Na een juridische strijd is in maart 2014 afgesproken dat de fabrikant, AnsaldoBreda, de treinen zou terugnemen. Tussen september en december 2014 gingen alle stellen weer terug naar bouwer AnsaldoBreda. De laatste Fyra V250 was de 4801, die vertrok achter een locomotief op 22 november 2014 uit Nederland.

Sinds de overname van de treinstellen van de NS naar Hitachi Rail Italïe, zijn de V250-treinstellen tot op heden niet in dienst geweest. De website Ferrovie kon vorige maand het volgende melden:

  • 16 treinstellen staan geparkeerd op een rangeerterrein van Interporto di Prato.
  • Een set zijn staat bij SITAV en wordt gebruikt voor testritten door Trenitalia.
  • Twee treinstellen staan bij Pistoia, waar Hitachi Rail Italië zijn fabriek heeft.

Mogelijk positief voor de NS

Mocht de verkoop van de treinen aan Trenitalia doorgaan zou dit nog wel eens goed nieuws voor de NS kunnen worden. Volgens een verklaring uit 2014 zou de NS aanspraak kunnen maken op een bedrag tot maximaal 21 miljoen euro. Of er sprake moet zijn van een bepaalde periode kon een woordvoerder van de NS niet vertellen.

Op die informatie uit die verklaring, die ook naar de Tweede Kamer is gestuurd, had de parlementaire Fyra enquête destijds kritiek. In de verklaring wordt namelijk niet genoemd dat NS pas geld gaat krijgen vanaf de zevende doorverkochte trein. “Deze onvolledigheid klemt des te meer daar hij (de minister van Financiën, red.) had toegezegd de Tweede Kamer uitvoerig te informeren over alle ins en outs van de afspraken die zijn gemaakt” scheef de enquêtecommissie in haar eindrapport.

In elk geval krijgt NS dus geen extra geld als er slechts een paar treinstellen worden verkocht. Het lijkt erop dat het er verder niet toedoet wanneer de verkoop plaats vindt. Al eerder kreeg NS overigens 125 miljoen euro terug. NS stelde daarna dat de treinen na reparatie prima inzetbaar zouden zijn.  "Fundamenteel ging het niet over de robuustheid van het ontwerp van de trein, maar vooral over aanvaardbare deadlines voor reparaties en inzetbaarheid die niet voldeden", stelde NS achteraf.

Foto: Arnold de Vries
De V250 tijdens proefritten in Nederland na zijn aankomst in 2009
Foto: Arnold de Vries

Bron: Treinreiziger (bewerkt)