Intercity Benelux blijft zonder identiteitscontrole

Plannen van de Belgische overheid om identiteitscontrole in alle treinen en bussen te laten plaatsvinden zijn voorlopig van de baan. Alleen voor Thalys en Eurostar bestaat een reële kans dat op korte termijn identiteitscontrole wordt ingevoerd.

Dat blijkt uit uitspraken van het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken. Vanuit Nederland rijden er dagelijks meer dan 50 treinen naar België. Vooral de Benelux-trein Amsterdam - Brussel is populair voor treinreizen naar België. Voor reizigersorganisaties is het een opluchting dat die trein vrij toegankelijk blijft.

Passagierslijsten

Ook de stoptrein Roosendaal - Antwerpen en de stoptrein Maastricht - Luik blijven toegankelijk. Bij de Thalys, die ongeveer 13 à 14x per dag richting België rijdt, is dat anders. België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben een akkoord bereikt over de invoering van passagierslijsten voor internationale hogesnelheidstreinen, stelt het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag.

Het Nederlandse ministerie van Veiligheid en Justitie benadrukt dat het nog om een onderzoek gaat en dat de vervoerders sowieso niets wordt opgelegd of opgedrongen. Het departement staat "uiteraard wel positief tegenover'' het plan. In maart wordt duidelijk of het passagierslijstensysteem een begaanbare weg is. Het busvervoer blijft voorlopig buiten schot.

Met de passagierslijsten kunnen veiligheidsdiensten checken of er gezochte criminelen of terreurverdachten in de trein zitten, is de gedachte. Een identiteitscontrole voor vertrek moet garanderen dat de naam op het vervoersbewijs en op het paspoort overeenkomen. Mogelijk worden de controles uitgevoerd door de conducteur.

Er is door experts veel kritiek op de plannen voor identiteitscontrole. Terroristen hebben regelmatig ook valse paspoorten, maar daar wordt dus niet op gecontroleerd. Bovendien blijft het systeem zo lek als een mandje, omdat het in de plannen altijd mogelijk blijft de grens te passeren zonder enige controle. Bijvoorbeeld met de auto of met de bus en dus ook met sommige treinen.

Thalys en Eurostar

Voor Thalys kunnen de plannen negatief uitpakken: de trein boekt nu bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Antwerpen ongeveer een half uur reistijdwinst. Als je straks een half uur eerder moet komen vanwege identiteitscontrole, wordt de snelle rode trein minder aantrekkelijk.

Bij de Eurostar lijkt er weinig te gaan veranderen: bij die trein is er nu al een controle die plaatsvindt op Brussel, voor de heenreis. Voor de terugreis vindt deze in het Verenigd Koninkrijk plaats.

Foto: Rob Dammers
Foto: Rob Dammers

Bron: Treinreiziger