Rijkswaterstaat en ProRail: Nederlandse infrastructuur heeft dringend onderhoud nodig

Een spoorbrug bij bij de Zijlweg in Haarlem. Het is niet bekend of deze ook dringend onderhoud nodig heeft. (Foto: Dqfn13/Creative Commons)
Een spoorbrug bij bij de Zijlweg in Haarlem. Het is niet bekend of deze ook dringend onderhoud nodig heeft. (Foto: Dqfn13/Creative Commons)

De Nederlandse infrastructuur kraakt in zijn voegen. In hun jaarlijkse rapportages waarschuwen Rijkswaterstaat en ProRail dat wegen, bruggen en spoorlijnen onder zware druk staan en dat de situatie ernstiger is dan ooit. De twee grootste infrabeheerders vragen de politiek met klem om structurele investeringen, omdat het huidige onderhoudsbudget ontoereikend is om Nederland in beweging te houden.

Komend jaar staat op tientallen locaties groot onderhoud gepland, variërend van opknapbeurten tot volledige vervanging van wegen, bruggen en sluizen. Weggebruikers merken dat aan lagere snelheden, inhaalverboden en omleidingen.

Spoor onder toenemende druk

Ook het spoor staat volgens ProRail-topman John Voppen onder toenemende druk, meldt hij tegenover RTL Nieuws: "We maken ons echt zorgen dat we naar de toekomst toe steeds verder achteruitgaan. Als we niet meer kunnen vernieuwen, zijn we niet klaar voor de toekomst. Dan krijgen we grote problemen in Nederland."

ProRail wijst daarnaast op de toenemende militaire dreiging in Europa. Meer militair transport zorgt voor extra belasting van het spoor. "We moeten klaar zijn voor nog meer militair transport," aldus Voppen.

Achterstallig onderhoud loopt op tot 54,5 miljard euro

Zowel Rijkswaterstaat als ProRail benadrukken dat de investeringen al jaren achterblijven. Waar Nederland decennialang circa 2 procent van het bbp aan infrastructuur besteedde, ligt dat budget nu aanzienlijk lager. In een gezamenlijk interview met de Telegraaf benadrukken beide organisaties dat die daling voelbaar is in de kwaliteit.

"De infrastructuur in Nederland is van hoog niveau," zegt Voppen. "Maar de kwaliteit van onze wegen, bruggen en het spoor staan onder druk."

Martin Wijnen, De topman van Rijkswaterstaat, sluit zich daarbij aan: "De Nederlandse infrastructuur is de ruggengraat van onze samenleving en economie. Deze bereikt een kritieke grens. Er moeten nu forse investeringen komen willen we onze infrastructuur op orde en veilig houden. Als dit niet gebeurt gaan mensen echt vaker op weg naar werk stil staan voor kapotte bruggen of afgesloten snelwegen."

Volgens de Algemene Rekenkamer bedraagt de achterstand in onderhoud inmiddels 54,5 miljard euro: 20 miljard bij ProRail en 34,5 miljard bij Rijkswaterstaat.