Arriva FLIRT-3

Voor de concessie in Limburg heeft Arriva 38 FLIRT-3 treinen aangeschaft. Deze zijn er in drie verschillende soorten en elk daarvan voor een verschillend traject.

De Arriva FLIRT-treinstellen bestaan uit drie of vier rijtuigen die bij de bakovergangen opgelegd zijn op Jacobsdraaistellen. Hierdoor hebben deze treinstellen brede bakovergangen en een lage vloer, zoals ook gebruikelijk is bij metro's en trams. Het ruime zicht door het gehele treinstel moet in combinatie met de aanwezige camera's een gevoel van veiligheid opleveren. De vloerhoogte is met 780 mm precies gelijk aan de hoogte van de meeste perrons.

De eerste trein is 15 juli 2016, ongeveer een week na de overbrenging naar Nederland, aan de pers tentoongesteld in Blerick.

Faciliteiten

De stellen voor deze consessie krijgen onder meer usb-oplaadpunten met een normaal stopcontact voor het opladen van mobiele apparaten, goed zichtbare reisinformatieschermen en een gratis toegankelijk wifi-netwerk. De stellen zijn voorzien van een lage vloer, uitschuiftreden en een rolstoelvriendelijk toilet om het reizen voor mensen met een fysieke beperking makkelijk te maken. Ook is er voor deze groep mensen een Call-for-aid knop, om in geval van hulp contact te zoeken met de machinist.

Aanbesteding

Op 3 november 2014 werd bekendgemaakt dat drie vervoerders zich hadden ingeschreven voor de concessie voor het gehele openbaar Vervoer in Limburg en de overname van Veolia Transport op het spoor. Dit waren Abellio, Arriva en Veolia.

Op 10 februari 2015 werd bekend dat Abellio het vervoer mag exploiteren in de concessie Limburg.
Op 28 april 2015 werd bekend dat Abellio fouten had gemaakt in de aanbestedingsprocedure door onrechtmatig informatie van een oud-medewerker van Veolia te gebruiken. De provincie Limburg besloot hierop de gunning van de concessie aan Abellio op te schorten en de toekomstopties te onderzoeken. Hierop stapte uiteindelijk de topman Timo Huges van de NS op.
Op 2 juni 2015 werd bekend dat de provincie Limburg nu overgaat tot het gunnen van de concessie aan Arriva. De treinen waren op dat moment al besteld bij Stadler.

Inzet

De lijnen waar deze trein vanaf dienstregeling 2017 en dus medio december 2016 in Nederland gaat rijden zijn:

  • Maastricht Randwyck - Maastricht - Meerssen - Valkenburg - Schin op Geul - Voerendaal - Heerlen (stoptrein)
  • Maastricht Randwyck - Maastricht - Meerssen - Valkenburg - Heerlen (sneltrein)
  • Maastricht Randwyck - Maastricht - Sittard - Roermond
  • Sittard - Hoensbroek - Heerlen - Landgraaf - Kerkrade Centrum

Vanaf 2018 of 2019, zodra het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath geëlektrificeerd en verdubbeld is, gaat de FLIRT ook tussen Luik en Aken rijden via Maastricht en Heerlen, met speciale multi-spannings treinstellen.

Vanaf 2020, als de Maaslijn geëlektrificeerd is, gaat de FLIRT ook tussen Roermond, Venlo en Nijmegen rijden met speciale stellen die voor extra capaciteit zal bieden.

Laatste update: 26 okt 2020 om 21:55