Nieuwe VIRM-treinen voor NS

De Nederlandse Spoorwegen hebben vrijdag bij Bombardier in Aken de eerste van een reeks van 50 nieuwe dubbeldekkers intercityrijtuigen in ontvangst genomen.

In de jongste lichting dubbeldekkers is een aantal verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige. Zo zijn de trappen breder en biedt het systeem voor airconditioning de reiziger en de machinist meer comfort.
De stoelen in de eerste klasse beschikken over individuele leeslampen en stopcontacten.

Ook zijn de er nieuwe dubbeldekkers zijn milieuvriendelijker dan de vorige generatie. De energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgevangen en teruggeleverd.
Ook is de opvang en verwerking van toiletafval aangepast, waardoor NS jaarlijks 16 miljoen liter water bespaart.

De dubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een lengte van 14 rijtuigen. Dergelijke treinen zijn bijna 400 meter lang en bieden 1400 reizigers een zitplaats.

NS gaat de nieuwe dubbeldekkers in eerste instantie vooral inzetten op drukke trajecten, zoals Eindhoven-Utrecht-Amsterdam-Schiphol(3500 serie) en Den Haag CS-Utrecht-Arnhem (2000-serie).

Straks bezit de NS in totaal over 872 rijtuigen van dit dubbeldekkertype. Die bieden plaats aan 87.000 zitplaatsen, een derde van de totale stoeltjescapaciteit bij de NS.
Eind 2009, als alle rijtuigen zijn geleverd, beschikt NS over 20.000 extra zitplaatsen.




Een (iets wat matig ingesproken)video-filmpje over de introducering van de nieuwe V-IRM