Station Zuidbroek (zb)

Station Zuidbroek is het spoorwegstation van Zuidbroek. Vroeger was het een knooppunt, waar de spoorlijn Groningen – Nieuweschans (geopend op 1 mei 1868) kruiste met de NOLS-lijn Zwolle – Delfzijl (geopend 1903-1910). Vanuit Zuidbroek kon men zo per trein letterlijk naar alle windstreken reizen. Tegenwoordig is het echter niet veel meer dan een eenvoudige halte.

Het ontwerp van het stationsgebouw stamt uit 1865 en is van het standaardtype SS Hoogezand. Er zijn nog 2 aanwezige gebouwen van dit type, Zuidbroek en Station Meppel. Het gebouw is twee keer verbouwd. Bij de tweede verbouwing, in 1952, is het gebouw drastisch verkleind. In de restanten van het gebouw wordt binnenkort het Nederlands Trammuseum gevestigd.

Na de buitengebruikstelling door de Nederlandse Spoorwegen werd in augustus 2002 begonnen met het opknappen van het stationsgebouw, waarbij het dak als eerste onder handen werd genomen. Vermeldenswaardig is verder nog dat aan de zuidkant van het emplacement een authentieke goederenloods staat, waarvan er ook niet veel meer bewaard gebleven zijn.

Het baanvak Zuidbroek - Veendam, waarop nu alleen goederentreinen rijden, wordt op korte termijn weer geschikt gemaakt voor reizigersvervoer. Arriva gaat vanaf uiterlijk april 2011 een halfuursdienst uitvoeren tussen Zuidbroek en Veendam. De treinserie vanuit Groningen die in dienstregelingsjaar 2010 in eerste instantie nog tot Zuidbroek rijdt zal dan naar station Veendam worden doorgetrokken.

Laatste update: 30 nov -1 om 00:00

Fotogalerij

Er zijn (nog) geen foto's gevonden voor op deze pagina.

Actuele vertrektijden

 De actuele vertrektijden worden geladen...

Locatie & gegevens

Locatiegegevens:

Zonsopgang en -ondergang: