Station Venlo (vl)

Het eerste station in Venlo werd geopend op 21 november 1865. Dit station lag echter niet op de plek waar het huidige station staat. Het eerste station lag verderop aan de Kaldenkerkerweg, richting Duitsland, (ter hoogte van de Veolia-busstalling). Dit vanwege de spoorlijn van Hamburg naar Parijs (Koln-Mindener Spoorbaan). Het trace liep via het huidige Julianapark naar de plek waar nu het huidige station staat. Dit trace vond geen doorgang en zodoende werd het tweede station dichter bij het centrum gebouwd. Het huidige gebouw, ontworpen door Koen van der Gaast, stamt uit 1958 en is een typisch wederopbouwstation, opvallende kenmerken zijn de grote luifel en de toentertijd gebruikelijke stationstoren.

Vroeger had het station via Straelen een verbinding met Wesel. Deze verbinding werd in 1874 aangelegd, maar is thans afgebroken. De Krefeldseweg in de richting van Straelen volgt het oude trace van deze spoorlijn.

Op station Venlo zijn diverse voorzieningen te vinden, namelijk een Kiosk, AKO, GWK en een bloemenwinkel. Tevens is er een NS-servicepunt.

Grensstation
Op station Venlo komen de verschillende elektrificatiesystemen van Nederland en Duitsland samen. Een aantal sporen is voorzien van bovenleiding die omgeschakeld kan worden tussen de Nederlandse 1500 V gelijkspanning en de Duitse 15 kV 16,7 Hz wisselspanning. Evenwijdig aan de perronsporen ligt ook een rangeerterrein voor goederentreinen, waar de locomotieven van de goederentreinen gewisseld kunnen worden.

Laatste update: 30 nov -1 om 00:00

Fotogalerij

Er zijn (nog) geen foto's gevonden voor op deze pagina.

Actuele vertrektijden

 De actuele vertrektijden worden geladen...

Locatie & gegevens

Locatiegegevens:

Zonsopgang en -ondergang: